Μίκης και Μάνος σε τζαζ εκδοχή

19-1--2-thumb-medium

Μέσα στο ζόφο των καιρών μας, στην ηθική και πολιτική ευτέλεια, σε συμμορίες καλυμμένες και απροκάλυπτες που μαστίζουν τον τόπο μας και ενδύονται τα άμφια του εθνοσωτήρα ή του προστάτη κατακρεουργημένων ιδεωδών.

Μέσα σε φαντάσματα ναζισμού που ξεπρόβαλαν με θρασυδειλία από τις πιο σκοτεινές πτυχές της σύγχρονης Ιστορίας μας, πρόσωπα σαν τον Χατζιδάκι και τον Θεοδωράκη έρχονται να μας θυμίσουν μια άλλη Ελλάδα και αποτελούν, το δίχως άλλο, τους φωτεινούς σηματοδότες, που μας προκαλούν μια γλυκόπικρη νοσταλγία καθώς και μια φωτεινή ελπίδα.

Αύριο στις 9 μ.μ., οι μελωδίες του Μάνου και του Μίκη συναντιούνται στα μονοπάτια της τζαζ κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης. Η όλη μουσική πρόταση θα παρουσιαστεί από το κουιντέτο του Δημήτρη Καλαντζή, πλαισιωμένο από το ηχητικό περιβάλλον που δημιουργεί η Ορχήστρα Πατρών, εμπλουτισμένη με τρία χάλκινα πνευστά υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, ενώ τραγούδια των δύο μεγάλων συνθετών θα ερμηνεύσει η διάσημη τραγουδίστρια Dulce Pontes.

Γι” αυτή την ξεχωριστή συναυλία στο Ηρώδειο μας μίλησε ο Δημήτρης Καλαντζής. Για την πρόσληψη του έργου των δύο μεγάλων συνθετών και την εγγραφή του σε μία τζαζ εκδοχή. Ενας εξαιρετικός μουσικός με σημαντική πορεία στο χώρο της ελληνικής τζαζ, που αποδεικνύει ότι όταν οι διασκευές γίνονται με σεβασμό και γνώση, παύουν να είναι ετερόφωτες.

- Ηταν εύκολη η αποστολή σας να διασκευάσετε τα έργα των δύο μεγάλων συνθετών μας;

«Κάθε άλλο. Οταν πραγματοποιείς μια διασκευή, πρέπει πρώτα να κατανοήσεις αυτό που θέλει να εκφράσει ο συνθέτης και στη συνέχεια να εισαγάγεις τη δική σου μουσική άποψη. Στην προκειμένη περίπτωση εισήγαγα τη δική μου τζαζ εκδοχή».

- Ποια είναι τα στοιχεία που αντλείτε ξεχωριστά από το έργο τους;

«Από τον Θεοδωράκη αντλώ μεγάλη ενέργεια και από τον Χατζιδάκι μεγάλη μουσικότητα. Και στις δύο περιπτώσεις όμως με ένα διαφορετικό καθρέφτισμα πάνω στην τζαζ άποψη του έργου τους».

- Εχει ακούσει ο Θεοδωράκης τις πρόβες σας;

«Οχι, αλλά άκουσε το δίσκο μας και έχω την αίσθηση, ή μάλλον τη βεβαιότητα, ότι του άρεσε πολύ. Εχει γράψει μάλιστα και δυο λόγια πάνω σ” αυτό [σημ.: ..."Ηταν μία από τις πιο όμορφες και συγκινητικές στιγμές της ζωής μου όταν άκουσα τη διασκευή των τραγουδιών μου σε μορφή τζαζ. Γιατί από πολύ μικρός είχα την τύχη να ακούω καθημερινά στον σπάνιο για την εποχή του φωνογράφο δίσκους τζαζ της κλασικής περιόδου. Μια μουσική που με σημάδεψε και που τόσο θα ήθελα να γνωρίσω σε βάθος. Ομως οι συνθήκες τότε (ξένη κατοχή) δεν μου το επέτρεψαν. Η τζαζ έκτοτε παραμένει μέσα μου σαν ένα μεγάλο απωθημένο. Για το λόγο αυτό χαιρετίζω την πρωτοβουλία του Δημήτρη Καλαντζή να ντύσει τα τραγούδια μου με τους ήχους της τζαζ και μάλιστα με τρόπο τόσο υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου..."]».

- Τι έχετε να πείτε πάνω στην άποψη που έχει επικρατήσει ότι η μουσική του Θεοδωράκη είναι σαφώς πιο πολιτική από την αντίστοιχη του Χατζιδάκι;

«Αντιλαμβάνομαι τη μουσική του Θεοδωράκη ως πολιτική γιατί πολιτικός είναι και ο άνθρωπος Θεοδωράκης. Εξίσου όμως πολιτικός είναι και ο άνθρωπος Χατζιδάκις».

- Ποια θεωρείτε ότι πρέπει να είναι η προτεραιότητα ενός μουσικού σήμερα; Πολιτική αφύπνιση ή καθαρή αισθητική απόλαυση;

«Η κατάσταση στη χώρα μας κρίνεται τέτοια ώστε ό,τι και να ακούσει κανείς αποκτά πολιτική αύρα γιατί πολιτικά, με την ευρύτερη έννοια, είναι τα μείζονα ζητήματα που μας απασχολούν σήμερα».

- Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο κοινός άξονας του μουσικού έργου του Χατζιδάκι και του Θεοδωράκη και πού εστιάζονται οι διαφορές;

«Για τη μουσική τους συνολικά δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω αλλά εν προκειμένω, σ” αυτή τη συναυλία, ο κοινός άξονας θεωρώ ότι είναι η δική μας άποψη επί του έργου τους όσον αφορά την τζαζ μουσική. Παρόμοια μπορώ να σας μιλήσω και για το διαφορετικό αντίκτυπό τους στη δική μου τζαζ άποψη. Ο Χατζιδάκις στη σκέψη μου και στην προσωπική μου μουσική αντίληψη τοποθετείται εγγύτερα σε μια δυτική άποψη περί μουσικής, ενώ του Θεοδωράκη αντίστοιχα σε μια βυζαντινογενή».

i info

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ QUINTET: Δημήτρης Καλαντζής πιάνο, ενορχηστρώσεις, Τάκης Πατερέλης σαξόφωνο, Ανδρέας Πολυζωγόπουλος τρομπέτα, Αλέξανδρος- Δράκος Κτιστάκης τύμπανα, Γιώργος Γεωργιάδης μπάσο.

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΠΑΤΡΩΝ: Μίλτος Λογιάδης διεύθυνση ορχήστρας, Γιάννης Αντωνόπουλος ενορχήστρωση εγχόρδων.

Α” Βιολιά: Βλαντισλάβ Ιβανόφ (εξάρχων), Γκενάντι Μπίκοφ, Λουντμίλα Λιμόροβα, Νίκος Μαυρίδης.

Β” Βιολιά: Σλάβα Τόκαρεφ (κορυφαίος), Αναστασία Μπεσόνοβα, Μαρία Γούτου. Βιόλες: Σβετλάνα Χμούροβα (κορυφαία), Λαουρέντιο Ματασουάρου. Τσέλα: Γιούρι Μπεσόνοφ (κορυφαίος), Νικολάι Κομισάροφ.

Κοντραμπάσο: Βιλέν Καραπετιάν.

ΧΑΛΚΙΝΑ ΠΝΕΥΣΤΑ: Δημήτρης Παπαδόπουλος τρομπέτα, Διονύσης Κοκκόλης τρομπέτα, Γιώργος Ζαρέας τρομπόνι.

Του ΓΙΑΝΝΗ Ε. ΣΤΑΜΟΥ

ΠΗΓΗ  Μίκης και Μάνος σε τζαζ εκδοχή.