Υποβρύχια πυρά στο Μαξίμου

home257d13
Ναυμαχία με πολλούς… ναύτες να πηδούν από τα πλοία τους στο νερό ξέσπασε μετά την παρέμβαση Τσίπρα για την τροποποίηση της σύμβασης των υποβρυχίων το 2010.
Ήδη το θέμα προκαλεί τριγμούς στη δικομματική κυβέρνηση, μια και κεντρικός στόχος είναι ο Βενιζέλος που την υπέγραψε. Η επίσημη κυβέρνηση τον στηρίζει, αλλά πολλοί νεοδημοκράτες (με πρώτο τον Αβραμόπουλο) κρατούν αποστάσεις (έως και πάνε απέναντι), δεδομένου ότι το 2010 η Νέα Δημοκρατία δεν είχε συμφωνήσει την τροποποιητική σύμβαση. Το πρόβλημα όμως δεν είναι τόσο πολιτικό όσο πάνε να πουλήσουν οι της κυβέρνησης, αλλά θέμα ουσίας, που, όπως είπε και ο Τσίπρας, ενδέχεται να είναι «σκάνδαλο μεγαλύτερο ακόμη και από την αρχική σύμβαση που έχει τη σφραγίδα Τσοχατζόπουλου».

Tα γεγονότα
Τι ήταν όμως η αναθεώρηση της σύμβασης του 2010. Για να μπούμε στο θέμα να θυμηθούμε ότι:
• Τον Φεβρουάριο του 2000 υπογράφτηκε, με προκαταβολή 11,2% της συνολικής αξίας των 430,84 δισ. δρχ. (1.264,39 εκατ. ευρώ) η Σύμβαση 012Β/00 του Πολεμικού Ναυτικού, που προβλέπει την κατασκευή τριών υποβρυχίων Τύπου 214, ενός στα ναυπηγεία HDW του Κιέλου και δύο στα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. του Σκαραμαγκά.
• Τον Μάιο του 2002 υπογράφτηκε η Τροποποίηση Νο 3 της προηγούμενης σύμβασης, για την κατασκευή ενός ακόμη υποβρυχίου τύπου 214, στα ΕΝΑΕ. Επίσης υπογράφεται η σύμβαση εκσυγχρονισμού τριών υποβρυχίων κλάσης «Ποσειδών» με προαίρεση για τέταρτο. Ύψος συμβάσεων 409.042.050 εκατ. ευρώ και 826.173,947 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
• Τον ίδιο μήνα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλάζουν χέρια και από το Ελληνικό Δημόσιο περνούν στη γερμανική HDW, κατασκευάστρια των υποβρυχίων, αντί 47,1 εκατ. ευρώ (δηλαδή αφού είχαν κλείσει όλες οι παραγγελίες και οι πληρωμές).
• Τον Σεπτέμβριο του 2006 η κυβέρνηση Ν.Δ. αρνείται την παραλαβή του πρώτου υποβρυχίου 214 «Παπανικολής», επικαλούμενη σημαντικά τεχνικά προβλήματα (τα γνωστά από τότε «στραβά» υποβρύχια). Τα ναυπηγεία στο μεταξύ έχουν περάσει στη γερμανική Thyssen Krupp, που έχει αγοράσει σχεδόν όλα τα γερμανικά ναυπηγεία.
• Το 2009 οι Γερμανοί ανακοινώνουν στην τότε κυβέρνηση Καραμανλή την πρόθεσή τους να φύγουν από τη χώρα, δεσμευόμενοι όμως να βρουν πελάτη – επενδυτή να δώσουν τα ναυπηγεία ώστε να μην κλείσουν και παράλληλα να βρεθεί λύση για να παραδοθούν τα υποβρύχια τα οποία το Ναυτικό δεν παραλάμβανε. Ο επενδυτής ήταν ο Ισκαντάρ Σάφα της Abu Dhabi Mar, που προσφέρθηκε να πάρει και να τρέξει τα ναυπηγεία. Για τον λόγο αυτό συνεργάστηκε και με τον Βγενόπουλο και μπήκε στο Δ.Σ. της MIG. Ακριβώς αυτή η «λύση» είναι η αναθεώρηση του 2010 που ο Βενιζέλος φρόντισε να «ντύσει» με νόμο…

Το πακέτο
Η αναθεώρηση της σύμβασης των υποβρυχίων προέβλεπε: Με συνολικό τίμημα 1,321 δισ. ευρώ – από τα οποία 806 εκατ. αντιπροσωπεύουν οφειλόμενες πληρωμές και 515 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετη επιβάρυνση – το Ναυτικό θα παραλάμβανε τα τέσσερα υποβρύχια 214, περιλαμβανομένου του «Παπανικολής», αλλά και το αναβαθμισμένο «Ωκεανός», ενώ αντί του εκσυγχρονισμού δύο υποβρυχίων τύπου 209/1200 θα ναυπηγούνταν ακόμη δύο Τύπου 214.
Προτεινόταν ακόμη να πουληθεί το «Παπανικολής» προς 350 εκατομμύρια ευρώ, ώστε η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση να περιοριστεί σε 175 εκατ. ευρώ. Στο πακέτο της συμφωνίας περιλαμβανόταν και η μετοχική αλλαγή στα ναυπηγεία με το 75,1% να περνά στην ADM και το 24,9% να μένει στην Thyssen.
Η εμπλοκή
Λίγους μήνες αργότερα ήρθε η εμπλοκή, με την κυβέρνηση Παπαδήμου να σταματά τις πληρωμές και τον Σκαραμαγκά (Σάφα) να διακόπτει τις παραδόσεις εάν δεν αποπληρωθούν τα οφειλόμενα από το Δημόσιο όπως τα εκτιμά εκείνος. Παρά τις προσπάθειες γεφύρωσης των διαφορών, δεν βρέθηκε λύση, ενώ ο Λιβανέζος απειλεί το Δημόσιο με διεθνή διαιτησία.
Τι λέει ο Τσίπρας: «Ο Έλληνας φορολογούμενος έχει δώσει 2,5 δισ. ευρώ προκειμένου να κατασκευαστούν και να ναυπηγηθούν έξι υπερσύγχρονα υποβρύχια και έχουμε παραλάβει μόνο το ένα». Και συμπληρώνει ότι ο Σάφα «κρατάει ενέχυρο τα τέσσερα υποβρύχια και όμηρους τους απλήρωτους εδώ και πολύ καιρό εργαζόμενους των ναυπηγείων».
Ο Τσίπρας έχει δίκιο με βάση τα απλά δεδομένα. Πήγε όμως κι ένα βήμα μπροστά ζητώντας από το Δημόσιο «να καταγγείλει τη σύμβαση και να ασκήσει όλα τα ένδικα μέσα προκειμένου να διεκδικήσει με αγωγή αποζημίωση από την ADM». Και κυρίως να συσταθεί Εξεταστική για τη σύμβαση του 2010, την οποία κατονομάζει ως πηγή των προβλημάτων…
Για την ιστορία, ο Αβραμόπουλος απάντησε στον Τσίπρα ότι μέχρι την ψήφιση του νόμου του 2010 είχαν πληρωθεί στον Σκαραμαγκά 2,33 δισ. ευρώ. Μετά την ψήφιση του νόμου καταβλήθηκαν 362 εκατ. ευρώ, αλλά οι πληρωμές σταμάτησαν από τότε που ανέλαβε το υπουργείο στην κυβέρνηση Παπαδήμου (Νοέμβριος 2011), ενώ είχε καταβληθεί μόνο μία δόση τον Μάιο του 2011 (επί υπουργίας Μπεγλίτη).
Έτσι, αυτό που φαινόταν μια απλή πολιτική διαχείρισης έχει σηκώσει τρικυμία.
Ζήτημα 1ο. Τελικά η επίσημη κυβέρνηση θα καλύψει οριστικά τον Βενιζέλο κάνοντας… κωλοτούμπα τη θέση της… Ν.Δ. το 2010, που είχε καταψηφίσει τη σύμβαση θεωρώντας ότι ζημιώνει τους Έλληνες φορολογούμενους με 1,3 δισ. (που θα πληρωθούν τελικά επιπλέον) για να παραλάβει σχεδόν τα ίδια πράγματα;
Ζήτημα 2ο. Στον ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν απόλυτα «δεμένες» τις κατηγορίες. Κρατώντας στα χέρια τους τη σύμβαση Neptune II οι συνεργάτες του Τσίπρα σημειώνουν πως είναι σαφές ότι το χρονοδιάγραμμα για την καταβολή των 1,3 δισ. δεν συνοδεύεται από την παραμικρή δέσμευση για τον Σάφα.
Ζήτημα 3ο. Για τον ίδιο τον Βενιζέλο κρίσιμης σημασίας θα είναι η απόδειξη ή όχι της εμπλοκής της Ferostaal στη σύμβαση του 2010. Η Ferostaal είναι η γερμανική εταιρεία μέσα από την οποία κινήθηκαν οι μίζες του Άκη και άλλων προσώπων για να διασφαλιστούν οι παραγγελίες των υποβρυχίων. Το 2010 ο Βενιζέλος διαβεβαίωνε ότι δεν υπήρχε εμπλοκή της γερμανικής εταιρείας στη σύμβαση, αλλά ήδη υπάρχουν στοιχεία ότι η εταιρεία απλώς «χάθηκε» από τα επίσημα κείμενα την περίοδο που ξεκίνησαν οι έρευνες για το μαύρο χρήμα στη Γερμανία.
Ζήτημα 4ο. Στο πλαίσιο της έρευνας θα ερευνηθεί και το πώς… καταργήθηκε ο μηχανισμός των αντισταθμιστικών ωφελημάτων των προηγούμενων συμβάσεων. Και βέβαια δεν είναι μόνο ότι έτσι χαρίστηκαν 120 εκατ. ευρώ στους Γερμανούς, αλλά ότι με τον τρόπο αυτόν καλύφθηκε εντέχνως όλο το δίκτυο που πιθανότατα λειτούργησε ως δίαυλος αδιαφανών πληρωμών.
Σοβαρά τα πράγματα, ε;   http://www.topontiki.gr