«Κλειδώνει» εντός του Οκτωβρίου η τελική λίστα με τα γενικής διάθεσης φάρμακα που θα βρεθούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για μη συνταγογραφούμενα φάρμακα ευρείας χρήσης –«αυτοθεραπείας» όπως χαρακτηρίζονται– από γνωστά, ήπια αναλγητικά και αντιπυρετικά, έως σκευάσματα για την αντιμετώπιση δηγμάτων εντόμων. Προϋπόθεση για να πωλούνται εκτός φαρμακείων είναι να έχουν απλές οδηγίες χρήσης, καθόλου ή ελάχιστες και χαμηλού κινδύνου αλληλεπιδράσεις με άλλες θεραπείες, καθώς και μικρές συσκευασίες.
Πάντως έως πρόσφατα οι διαδικασίες είχαν «παγώσει», με αποτέλεσμα –προς ικανοποίηση των φαρμακοποιών– να συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να πωλούνται τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα αποκλειστικά από τα φαρμακεία. Το νομοθετικό πλαίσιο είναι έτοιμο από τον περασμένο Ιούλιο, όπως έτοιμη είναι και η εισήγηση της ειδικής επιτροπής που είχε δημιουργηθεί για τη λίστα με τα σκευάσματα που μπορούν από πλευράς δημόσιας υγείας να πωλούνται και εκτός φαρμακείων. Σύμφωνα με την εισήγηση, χαρακτηριστικά που διασφαλίζουν σε ένα σημαντικό βαθμό την προστασία του καταναλωτή έχουν 216 –από τα συνολικά 1.580– μη συνταγογραφούμενα φάρμακα και τα οποία αφορούν λιγότερες από 100 δραστικές ουσίες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», εντός του Οκτωβρίου η Επιστημονική Επιτροπή του ΕΟΦ θα εγκρίνει την πρώτη λίστα – εισήγηση για τα φάρμακα που διαθέτουν τα απαραίτητα χαρακτηριστικά προκειμένου να καταταγούν στα «γενικής διάθεσης φάρμακα-ΓΕΔΙΦΑ». Εν συνεχεία η τελική λίστα θα δημοσιοποιηθεί, οπότε οι φαρμακευτικές εταιρείες, σκευάσματα των οποίων εμπεριέχονται σε αυτή, θα κληθούν –εφόσον ενδιαφέρονται– να κάνουν αίτηση κατάταξης των προϊόντων τους στα ΓΕΔΙΦΑ, ώστε να βρεθούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Σε αυτή την περίπτωση οι φαρμακευτικές εταιρείες θα πρέπει να μεταβάλουν τις συσκευασίες των σχετικών σκευασμάτων ως προς την περιεκτικότητά τους αλλά και ως προς τη σήμανση, αφού όπως ορίζει το νομοθετικό πλαίσιο θα πρέπει η εξωτερική τους συσκευασία να φέρει ανεξίτηλο προτυπωμένο ευδιάκριτο πράσινο κύκλο εντός του οποίου θα αναγράφεται το αρκτικόλεξο ΓΕΔΙΦΑ με πορτοκαλί χρώμα.
Στα κίνητρα για τις εταιρείες προκειμένου να εντάξουν σκευάσματά τους στα ΓΕΔΙΦΑ, συγκαταλέγεται η αύξηση των σημείων πώλησης των προϊόντων τους. Στα «μείον» είναι οι μεγάλες πιέσεις για δραστικές εκπτώσεις που θα αναγκαστούν να κάνουν προς τους λιανεμπόρους για τα προϊόντα τους. Σημαντικό ρόλο πάντως στη στρατηγική τους θα διαδραματίσει η από 1ης Ιανουαρίου 2017 απελευθέρωση των τιμών των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, που σημαίνει ότι ο παραγωγός θα προσδιορίζει την τιμή χωρίς την παρέμβαση της πολιτείας.
Οι φαρμακοποιοί που είναι και άμεσα θιγόμενοι από την πώληση των ΓΕΔΙΦΑ από τα σούπερ μάρκετ, εκτιμούν ότι με την επικείμενη «απελευθέρωση» των τιμών τα φάρμακα θα είναι πιο ακριβά ειδικά στα φαρμακεία, που δεν θα είναι σε θέση να κάνουν «γενναίες» εκπτώσεις, όπως θα κάνουν τα σούπερ μάρκετ, αφού δεν έχουν τη διαπραγματευτική ισχύ να αγοράζουν πιο φθηνά από τις εταιρείες.
Η δυνατότητα πώλησης μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων εκτός φαρμακείων αποτελεί μέρος της συμφωνίας του Αυγούστου του 2015 με τους δανειστές, και η θέσπιση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου είναι ένα από τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης που είναι σε εξέλιξη.
Από τον περασμένο Ιούλιο έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ η υπουργική απόφαση που ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις πώλησης των ΓΕΔΙΦΑ από τα σούπερ μάρκετ. Μεταξύ άλλων προβλέπει ότι τα ΓΕΔΙΦΑ θα βρίσκονται σε διαχωρισμένο από τα υπόλοιπα προϊόντα χώρο, με ευκρινή σήμανση και ειδική πινακίδα στην οποία θα αναγράφεται «Ο EΟΦ ενημερώνει ότι σε χώρο εκτός φαρμακείου επιτρέπεται η πώληση μόνο φαρμάκων που φέρουν στην εξωτερική τους συσκευασία πράσινο κύκλο εντός του οποίου αναγράφεται “ΓΕΔΙΦΑ” με πορτοκαλί χρώμα και προειδοποιεί ότι η αλόγιστη χρήση φαρμάκων εγκυμονεί κινδύνους.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
<< ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΚΑΙ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ GOOGLE ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ >>
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ΠΗΓΗ: KAΘΗΜΕΡΙΝΗ
Πηγή