-
ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ
-
Θεοχάρης: Χρειάζεται μια φορολογική διοίκηση που να φοβίζει τον κόσμο … Ψηφίστε Ποτάμι !
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ.
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Δεν κυβερνάγατε τόσους μήνες έτσι; Αυνανιζόσασταν μήπως;
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ – Ποιοι υποκινούν τους μετανάστες σε αιματηρή εξέγερση
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Ετοιμάζονται για να μας εξηγήσουν πως.. θα μας πηδήξουν .
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Όταν την ώρα που πρέπει να τεθεί το θέμα της εξόδου από την ΕΕ, η αριστερά ξεροβήχει..
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟΙ ΜΕΓΑΛΟΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΤΩΝ DEBATES
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Ο Σταθάκης σε ρόλο… πυθίας.
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Πεθάναμε ως χώρα;
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
«Oι απατεώνες διάδοχοι του Τσίπρα στην μεταβατική κυβέρνηση δίνουν στα μουλωχτά πρόωρες συντάξεις!»
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Ο θηλυκός Άδωνις!..
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Η μπρουτάλ βαρβατίλα τού: »άμα γουστάρετε!»..
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Οι «17 ώρες» του κ.Τσίπρα
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Στο ντιμπέιτ με κεντρικό δίλημμα ποιος θα είναι ο Δήμιος που θα μας τελειώσει με τον ποιο ήπιο τρόπο!
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Έφαγαν… έφαγαν …έφαγαν …μέχρι που έσκασαν .
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Σας είπαν γιατί πάμε σε εκλογές, και ποιο είναι το διακύβευμα;
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Κοίτα ποιοι ψηφίζουν
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Ρε αυτοί οι κλεφταράδες δεν παίζονται. Πρέπει οπωσδήποτε να τους κρεμάσουμε.
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Να ανακληθούν οι εκλογές ζητάει ο Δραγασάκης
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
Κατάστρωμα
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… 9 Σεπτεμβρίου
Σεπτεμβρίου 09, 2015 By pitsiriki1 -
EΔΩ ΣΤΗ ΡΩΓΜΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Ένα Πορφύριο φιλί ποτισμένο με αίμα
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Το…. Μερτικό όμως είναι γλυκό.
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Ο κώλος σου και το στόμα σου μπορεί να μην έχουν σύνορα. H χώρα έχει. .
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Στην υπηρεσία των ιδιωτικών καναλιών, η υπηρεσιακή κυβέρνηση πνίγει τη δημοκρατία!
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Ο Μεϊμαράκης διάλεξε το διαφημιστή της Siemens και του ΔΝΤ για τις εκλογές
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
ΣΟΚ .. ΚΚΕ 53% Λευκό 34% Ακυρο 13% Αναποφάσιστοι 0%
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Ντιμπέιτ Κωνσταντοπούλου – Τσίπρα.
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Τα μαύρα email της Κλίντον αποκαλύπτουν τον ολέθριο ρόλο Παπανδρέου! Σιωπή στην Ελλάδα από τους νταβατζηδες
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
ΣΥΡΙΖΑ -ΠΑΣΟΚ-ΠΟΤΑΜΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ !
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Ο Βαρουφάκης ξαναχτυπάει: Η ελληνική κυβέρνηση ενέδωσε στους δανειστές – Απάτη η διαπραγμάτευση
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Εσύ τι θα ψηφίσεις;
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Αυτά είναι τα 11 μέτρα «φωτιά» που έρχονται μετά τις κάλπες
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Οι Δυνάστες μας θέλουν και προωθούν μεγάλο συνασπισμό
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
ΜΕ ΠΑΝΑΚΡΙΒΑ ΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ «ΕΙΔΙΚΑ» SMS-IPHONE ΔΙΑΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Οι αριστεροί με τα κότερα και τις βίλες…που θα μας σώσουν !!
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1 -
Δεν είναι άνθρωπος ο Βαγγέλας, είναι η Παλινόρθωση με μουστάκι.
Σεπτεμβρίου 08, 2015 By pitsiriki1
-
Το θέατρο σκιών στον κόσμο
Οι πολιτισμοί, οι κοινωνίες, είναι συγκοινωνούντα δοχεία.
Όπως δεν υπάρχουν «καθαρές» φυλές, έτσι δεν υπάρχουν και «καθαροί» πολιτισμοί.
Ένα από τα καλύτερα παραδείγματα αυτής της διαρκούς αλληλεπίδρασης είναι το θέατρο σκιών και το ταξίδι του απ” την Άπω Ανατολή μέχρι τους μπερντέδες του Πειραιά.
Απ” την Ιάβα και την Ινδία στην Κίνα, από την Καμπότζη και την Ταϊλάνδη στην Περσία, την Αλγερία, την Αίγυπτο, την Τουρκία, και τέλος στην Ελλάδα.
Οι ινδουιστικές φιγούρες της Μαχαμχαράτα και οι Πανακαγουάν, οι συνοδοί-γελωτοποιοί, η αρχετυπική μορφή του Καραγκιόζη. Οι “ombres chinoises”, οι κινέζικες σκιές και η αναφορά του Ομάρ Καγιούμ στο θέατρο σκιών.
Ο επαναστάτης Καραγκούς της Αλγερίας που απαγορεύτηκε απ” τους Γάλλους, ο βυζαντινός Φτωχοπρόδρομος και το πλήρες όνομα του Καραγκιόζη, του ταχυδρόμου του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Σοφιοσλή Κάραγκιοζ Μπάλη Τσελεμπή.
Το κείμενο που ακολουθεί είναι μια μικρή «διατριβή», που έγραψα όταν δημιουργήσαμε την ομάδα παραδοσιακού θεάτρου σκιών «Σκιάς Όναρ».
~~{}~~
Πρωτοσυναντάμε το θέατρο σκιών στις χώρες της Άπω Ανατολής. Η Ινδία συχνά θεωρείται η γενέτειρα του, αλλά οι αναφορές που έχουμε είναι αόριστες και αμφίβολες.
Ίσως η πιο πειστική ένδειξη είναι ότι το θέατρο σκιών της Ιάβας έχει θέματα παρμένα από τη Μαχαμχαράτα και τη Ραμαγιάνα, τα ινδουιστικά μυθολογικά έπη. Οι μόνοι ήρωες με γαβανέζικα ονόματα, αντί για ινδικά, είναι οι Πανακαγουάν, οι συνοδοί-γελωτοποιοί, σύμβουλοι και φύλακες των επικών ηρώων.
Οι Πουνακαγουάν είναι οι μόνοι που κοροϊδεύουν τις καταστάσεις, απομυθοποιούν τα ιερά σύμβολα και γίνονται το φερέφωνο κριτικής του συστήματος αξιών. Από κάποιους θεωρούνται η αρχετυπική μορφή του Καραγκιόζη.
Ντοκουμέντα τοποθετούν την αρχή του γαβανέζικου θεάτρου σκιών στον 12ο μ.Χ. αιώνα. Οι γαβανέζικες φιγούρες είναι καμωμένες από δέρμα, με παραμορφωμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου και τη μύτη σαν το πιο εντυπωσιακό τους στοιχείο.
Απ’ τα αριστερά εμφανίζονται οι καλοί ήρωες, απ’ τα δεξιά οι κακοί (στο ελληνικό θέατρο σκιών στα αριστερά βρίσκεται η παράγκα του Καραγκιόζη και στα δεξιά το σαράι.)
~~{}~~
Η επίδραση της Κίνας είναι πιο πλατιά, ίσως και πιο σημαντική, από το θέατρο της Ιάβας.
Το κινεζικό θέατρο σκιών βασίζεται κυρίως στο στυλ και στην τεχνική, παρά στο διάλογο. Φτάνει σε θαυμαστό βαθμό τελειότητας και σε απαράμιλλη αισθητική ποιότητα γιατί ενσωματώνει διάφορες τέχνες όπως η ζωγραφική, η χαρακτική, η μουσική, η μιμητική δένοντας ‘τες σε μια καινούρια έκφραση.
Καμιάς άλλης χώρας οι φιγούρες δε συγκρίνονται σε φινέτσα και λεπτοδουλειά με αυτές τις Κίνας. Έχουν ύψος μόλις 33 πόντους και αποτελούνται από 11 κομμάτια (οι αντίστοιχες ελληνικές έχουν μέσο όρο ύψος 60 εκατοστά και αποτελούνται από 2-4 κομμάτια.)
~~{}~~
Στην Κίνα δεν υπάρχουν δεδομένα στοιχεία των πρώτων εμφανίσεων του θεάτρου σκιών. Υπάρχει μόνο μια ιστορία για τον Αυτοκράτορα Βου-Τι της δυναστείας των Χαν, ο οποίος ήταν απαρηγόρητος για το χαμό της συζύγου του. Ένας μάγος, στην προσπάθεια του να βοηθήσει τον αυτοκράτορα να ξεπεράσει τη θλίψη, αναπαριστάνει τη σκιά της πίσω από ένα πανί. Το αποτέλεσμα ήταν τόσο πετυχημένο που ο αυτοκράτορας του έδωσε το τίτλο «δάσκαλος της τελειότητας.»
Σύμφωνα με την Ταν-Σου, την πελώρια κινεζική εγκυκλοπαίδεια των 5000 τόμων το θέατρο σκιών πρέπει να γεννήθηκε στη βασιλεία του Κογκ Τσου (1023-1065).
Στην Ευρώπη έγινε γνωστό με το όνομα “ombres chinoises”, κινέζικες σκιές.
~~{}~~
Ρομπάμ Νανγκ Σμπεκ Θαμ (ο χορός με τις μεγάλες δερμάτινες φιγούρες) είναι ολόκληρο το όνομα του θεάτρου σκιών της Καμπότζης. Αλλά όλοι το ξέρουν ως Νανγκ Σμπέκ.
Οι φιγούρες σε αυτό είναι τεράστιες σε μέγεθος και είναι φτιαγμένες από λεπτοχαραγμένο δέρμα βούβαλου.
Στο Νανγκ Σμπεκ δεν υπάρχει η γνώριμη παρουσίαση από ένα άτομο. Σε αυτή τη θεατρική έκφραση κάθε φιγούρα αντιστοιχεί σε έναν χορευτή. Οι χορευτές κρατούν τις φιγούρες πάνω στο πανί και συντονισμένοι μεταξύ τους ακολουθούν τη μουσική και τη δράση του έργου.
Κάθε έργο διαρκεί επτά συνεχείς νύχτες και έχει στη διάθεση της μέχρι και εκατόν πενήντα φιγούρες που παρουσιάζονται πάνω από μια φορά την ίδια νύχτα.
~~
Στην Ταϊλάνδη το θέατρο σκιών είναι ένα αγαπητό είδος ψυχαγωγίας. Οι φιγούρες είναι πάλι πολύ μεγάλες γι’ αυτό και χρειάζονται ένα τεράστιο πανί με μήκος είκοσι μέτρα.
~~{}~~
Όταν μεταπηδούμε από την Ασία στον καθαρά ισλαμικό κόσμο της Μέσης Ανατολής, ολόκληρη η εικόνα αλλάζει. Καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις της ανθρώπινης μορφής απαγορεύονται από το Ισλάμ. Όχι, όμως οι σκιές τους.
Στο ταξίδι από την Άπω Ανατολή προς τα δυτικά η Περσία είναι ο πρώτος φυσικός σταθμός για το θέατρο σκιών.
Ο Πέρσης μαθηματικός και ποιητής, Ομάρ Καγιάμ, κάνει μια αναφορά στη ποιητική του συλλογή Ρουμπαγιάτ:
«Αυτός ο ουράνιος τροχός μας αφήνει έκπληκτους
τον κοιτάζουμε ίδια όπως μέσα σε μαγικό φανάρι.
Ο ήλιος είναι το φως, ο κόσμος η σκιά
και ‘μεις οι κινούμενες φιγούρες πάνω της.»
Κατά τα λεγόμενα τα έργα σκιών ήταν δημοφιλή στο Ιράν μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Υπάρχουν κάποιες φιγούρες ζωγραφισμένες σε κύπελλα και μικρούς δίσκους του 12ου αιώνα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πότε πρωτοπαίχτηκε θέατρο σκιών στην Περσία.
Ο όρος Χαγιάλ Αλ-Ζιλλ (κινέζικες σκιές) είναι γνωστός στον αραβικό κόσμο από πολύ παλιά. Σκόρπιες αναφορές αποδεικνύουν ότι το είδος αυτό είναι γνωστό στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Βαγδάτη, η Δαμασκός, το Κάιρο, η Σίζρε, καθώς και στη μουσουλμανική Ισπανία. Ντοκουμέντα και κυρίως περιγραφές περιηγητών μας διαβεβαιώνουν ότι οι παράλιες πόλεις της Βορείου Αφρικής γνωρίζουν το θέατρο σκιών.
~~{}~~
Στην Αλγερία τα απομνημονεύματα των Γάλλων μας εξιστορούν ότι αυτή ήταν η αγαπημένη διασκέδαση των Αλγερινών.
Ήρωας αυτού του θεάτρου σκιών ήταν ο Καραγκούς (Karagousse), ένας φοβερός πατριώτης και εθνεγέρτης που χτυπούσε τους Γάλλους αποικιοκράτες με αστεία και σκληρή σάτιρα.
Οι Γάλλοι δυσανασχετούν και μ’ ένα διάταγμα απαγορεύουν τις παραστάσεις. Η πράξη θανάτου του Καραγκούς ορίζεται το 1841. Ακόμα όμως υπάρχει στην Αλγερία η έκφραση: «Κάνει τον Καραγκούς», αντίστοιχη της τόσο δημοφιλούς δικής μας.
Εκτός της Αλγερίας, η Τυνησία και το Μαρόκο έχουν να επιδείξουν ένα δικό τους θέατρο σκιών.
~~{}~~
Η Αίγυπτος έχει πολύ μεγάλη παράδοση και αφθονούν οι αναφορές σε αυτό το θεατρικό είδος. Μας παρέχει και τα πρώτα σωζόμενα έργα. Πρόκειται για τρία αυτοτελή έργα σκιών, τα οποία σώζονται σχεδόν ακέραια.
Είναι γραμμένα τον 13ο αιώνα από τον Ιμπν Ντανιγιάλ, ο οποίος ήταν γιατρός και μυστικιστής.
Τα έργα είναι γραμμένα στο μεγαλύτερο μέρος τους σε τεχνητή ομοιοκατάληκτη πρόζα, ενώ το υπόλοιπο είναι στίχοι, παιδικά ποιήματα και λυρικά μέρη για τραγούδι. Ενώ το κείμενο του διακρίνεται για την ποιητικότητα του που σε όλο το αραβικό κόσμο είχαν αναπτύξει με εξαιρετικά αποτελέσματα, διαφοροποιείται από την ποίηση, γιατί περιέχει σκηνικές οδηγίες για τις κινήσεις του κάθε χαρακτήρα μέσα στο έργο.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι ένας από τους βασικούς ήρωες είναι ένας καμπούρης κωμικός χαρακτήρας.
~~{}~~
Παρατηρώντας προσεκτικά αυτά τα μεσαιωνικά αραβικά κείμενα μπορούμε να βρούμε στοιχεία όλων των υπόλοιπων θεάτρων σκιών της Μεσογείου.
Το θέμα πολλών συζητήσεων και διαφωνιών ανάμεσα στους ερευνητές είναι ο τρόπος με τον οποίο το θέατρο σκιών ταξιδεύει δυτικά, φτάνει στη Μεσόγειο και καταλήγει στην Τουρκία και στην Ελλάδα.
Πολλοί πιστεύουν ότι το μετέφεραν τσιγγάνοι, που ζούσαν στο βορειοδυτικό μέρος της Ινδίας. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το μετέφεραν από την Κίνα οι Μογγόλοι και οι Τούρκοι της Κεντρικής Ασίας.
Μια άλλη βασική θεωρία τονίζει την ελληνική καταγωγή αυτής της λαϊκής έκφρασης σημειώνοντας τις ομοιότητες της με το μιμικό δράμα.
~~{}~~
Το μιμικό δράμα αρχίζει από τους Δωριείς μίμους στα Μέγαρα τον 6ο αιώνα π.Χ.
Στη συνέχεια το υιοθετούν οι Ρωμαίοι κατακτητές και το εξελίσσουν στη ρωμαϊκή κωμωδία, η οποία με τη σειρά της θα γίνει η commedia dell’ arte, η οποία διατηρεί αναλλοίωτα όλα τα στοιχεία του θεάτρου των μίμων.
Κατά τη βυζαντινή εποχή ο μίμος είναι δημοφιλής σαν θέαμα. Στην Κωνσταντινούπολη ενσωμάτωσε και τη φιγούρα του Φτωχοπρόδρομου.
~~{}~~
Ο Φτωχοπρόδρομος είναι ο βασικός χαρακτήρας ενός κύκλου ποιημάτων, γνωστών με την ονομασία: Προδρομικά ή Πτωχοπροδρομικά.
Τα ποιήματα αυτά αποδίδονται συνήθως στο βυζαντινό λόγιο του 12ου αιώνα Θεόδωρο Πρόδρομο. Ο Φτωχοπρόδρομος διαρκώς πεινάει, ονειρεύεται καρβέλια και αναλώνεται σε αμπελοφιλοσοφίες. Διαμαρτύρεται για την κοινωνική αδικία που τον κρατάει φτωχό και πεινασμένο. Έχει γυναίκα και παιδιά, τα οποία του επιτίθενται όταν δε βρίσκουν φαί στο τραπέζι.
~~{}~~
Όταν οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν το Βυζάντιο έρχονται σε επαφή με τον νεότερο βυζαντινό μίμο και τον «παντρεύουν» με τον Karagöz και το θέατρο σκιών που κουβαλούν από την Ασία. Αυτή η νέα έκφραση, αν και διαφορετική από το μίμο, πηγάζει από αυτόν. (Αυτή η πληροφορία προέρχεται από τον Herman Reich, Der Mimus)
~~
Είναι γενικά παραδεκτό ότι η Τουρκία πήρε τον Karagöz από την Αίγυπτο. Η παλαιότερη μνεία του στην Οθωμανική Αυτοκρατορία χρονολογείται από το 1490 μ.Χ. Τον 17ο αιώνα το θέατρο σκιών στην Τουρκία είναι ένα καθιερωμένο είδος διασκέδασης και είναι ήδη συνώνυμο με το όνομα του πρωταγωνιστή Karagöz (που σημαίνει Μαυρομάτης.)
Για την καταγωγή του Καραγκιόζ υπάρχουν πολλοί μύθοι, όμως ο πιο γνωστός είναι αυτός που διατυπώνει ο Elviya Chlebi:
«Ο Κάραγκιοζ ήταν Κόπτης (χριστιανός Άραβας) και ταχυδρόμος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου. Ζούσε στην Ανδριανούπολη και ολόκληρο το όνομα του ήταν Σοφιοσλή Κάραγκιοζ Μπάλη Τσελεμπή. Μια φορά το χρόνο τον έστελναν στο Ικόνιο. Εκεί άρχισε έναν καβγά και έναν αστείο ανταγωνισμό με τον Χατζή Αϊβάντ, τον ταχυδρόμο της αυλής του Ικονίου. Αυτούς τους καβγάδες μιμήθηκαν και αναπαράστησαν οι μίμοι.»
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Συνεχίζεται με την ιστορία του Έλληνα Καραγκιόζη
http://sanejoker.info/2015/09/ombres-chinoises.html