Στρώνει «χαλί» οικουμενικής…

wpid-wp-1449338777375.jpeg

Το «χαλί» της οικουμενικής κυβέρνησης στρώνει ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος στην Ενδιάμεση Εκθεση Νομισματικής Πολιτικής που υπέβαλε χθες στον πρόεδρο της Βουλής.

Ο Γιάννης Στουρνάρας διαπιστώνει ότι η επιλογή της κυβέρνησης να απορρίψει την εκδοχή της ρήξης και να ακολουθήσει τον δρόμο της συναίνεσης με τους εταίρους στηρίζεται και από τη συντριπτική πλειοψηφία της αντιπολίτευσης, η οποία παραμένει προσηλωμένη στην ευρωπαϊκή προοπτική.

Και φτάνει αμέσως στο διά ταύτα ο Γ. Στουρνάρας τονίζοντας:

«Διαμορφώνεται έτσι, εκ των πραγμάτων, μια ισχυρή διακομματική βάση με ευρωπαϊκό προσανατολισμό, η οποία είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να εγγυηθεί τη συνέχεια στην εφαρμογή της συμφωνίας και να συμβάλει στην πολιτική σταθερότητα, που είναι αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία του προγράμματος, τη στιγμή μάλιστα που το μεγαλύτερο μέρος της προσαρμογής έχει ήδη επιτευχθεί από το 2010 μέχρι σήμερα και απομένει μόνο ένα μικρό μέρος».

Προκειμένου να ενισχύσει την επιχειρηματολογία του ο διοικητής της ΤτΕ σημειώνει ότι η ομαλή διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους και η επιτυχής ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τεσσάρων συστημικών τραπεζών δημιουργούν προοπτικές επιτυχίας της συμφωνίας (ολοκλήρωση αξιολόγησης) και επιστροφής στην ανάπτυξη, τοποθετώντας την ανάκαμψη της οικονομίας το δεύτερο εξάμηνο του 2016.

Ωστόσο βασική προϋπόθεση για αυτό αποτελεί η επικράτηση κλίματος πολιτικής σταθερότητας και συναίνεσης που θα επιτρέψει την απρόσκοπτη εφαρμογή των όρων της συμφωνίας (δεύτερο πακέτο προαπαιτούμενων, ασφαλιστικό, φορολογικό).

«Η διαμόρφωση κλίματος πολιτικής σταθερότητας και συναίνεσης είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την επιστροφή στην οικονομική και χρηματοπιστωτική κανονικότητα» αναφέρει χαρακτηριστικά ο διοικητής της ΤτΕ.

Ως επιτυχές παράδειγμα ευρείας συναίνεσης που ανέκοψε τη δυσμενή και αβέβαιη πορεία της οικονομίας ο Γιάννης Στουρνάρας αναφέρει την κύρωση της συμφωνίας της 12ης Ιουλίου 2015 στη Βουλή ένα μήνα αργότερα, έπειτα από ολονύκτια συνεδρίαση «με πλειοψηφία πρωτοφανή για τα κοινοβουλευτικά χρονικά», αλλά και την ψήφιση -και πάλι με μεγάλη πλειοψηφία- του νόμου για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

Ο διοικητής υπενθυμίζει με νόημα ότι στην προηγούμενη έκθεση νομισματικής πολιτικής, στις 17 Ιουνίου 2015, είχε υπογραμμίσει με έμφαση τις αρνητικές συνέπειες της ρήξης με τους εταίρους και είχε υπογραμμίσει ότι «η συμφωνία είναι ιστορική επιταγή που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε».

Προτάσεις για τα «κόκκινα» δάνεια

Συνδυασμό λύσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για το ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα, προτείνει ο διοικητής της ΤτΕ.

Ειδικότερα αναφέρει ότι για κάποιες κατηγορίες δανείων η διαχείριση είναι σκόπιμο να πραγματοποιείται από τις τράπεζες, ενώ για άλλες είτε µέσω της αξιοποίησης υπηρεσιών από εξειδικευμένες εταιρίες είτε µέσω πώλησης των απαιτήσεων σε ειδικού τύπου εταιρείες (distress funds).

Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα διαχείρισης που αντιμετωπίζουν μέχρι τώρα οι τράπεζες.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση ότι: η αποτελεσματική διαχείριση των µη εξυπηρετούμενων δανείων παρεμποδίζεται μεταξύ άλλων και από την έλλειψη ευθυγράμμισης μεταξύ των πιστωτικών ιδρυτών στις περιπτώσεις των κοινών πιστούχων. Αυτό θα μπορούσε να ξεπεραστεί είτε µέσω συντονισµού των δράσεων είτε µε τη µεσολάβηση ενός φορέα, ο οποίος διαθέτει όλη την πληροφόρηση, είτε ενδεχοµένως µέσω της µεταφοράς τους σε ειδική εταιρία.

Σε ό,τι αφορά τον ρόλο της Τράπεζας της Ελλάδος σε αυτή τη διαδικασία υπενθυμίζει ότι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2016 θα θέσει συγκεκριμένους στόχους στις τράπεζες για την επίλυση του προβλήματος, σε συνδυασμό με την άμεση επανενεργοποίηση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Επισημαίνεται εξάλλου η ανάγκη να προσληφθούν και να εκπαιδευθούν δικαστικοί λειτουργοί ώστε να καταρτιστεί εξειδικευμένο δικαστικό σώµα και να συσταθεί ειδικός τύπος δικαστηρίων αποκλειστικά για ζητήματα προβληµατικών δανείων, αφερεγγυότητας και πτωχεύσεων στα οποία θα εκδικάζονται σε καθηµερινή βάση σχετικές υποθέσεις.

Η κατηγοριοποίηση των υποθέσεων µε βάση κοινά κριτήρια και χρονικό ορίζοντα επίλυσης θα εξυπηρετούσε την επιτάχυνση των διαδικασιών.

Με την κατηγοριοποίηση θα καθίστατο δυνατόν να εκδικάζονται ταυτόχρονα πολλές υποθέσεις ή κάποιες να µην εισάγονται προς συζήτηση, εφόσον διαπιστωθεί είτε ότι έχουν µεταβληθεί τα δεδοµένα σε σύγκριση µε τη χρονική περίοδο κατάθεσης της αίτησης (µε αποτέλεσµα να µην είναι πλέον επιλέξιµος ο αιτών) είτε ότι τα κατατεθειµένα δικαιολογητικά είναι ελλιπή.

Τέλος, ανεξάρτητα από τις προαναφερθείσες δράσεις και την ταχύτητα στην υλοποίησή τους, αναγκαία για το σταδιακό περιορισµό τού όγκου των δανείων σε καθυστέρηση υλοποίηση πολιτικών για την ενίσχυση των εισοδημάτων και μείωση της ανεργίας.

Προς άρση των capital controls

Πλήρη άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων (capital controls) βλέπει ο διοικητής Γ. Στουρνάρας όταν ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος που έχει συμφωνήσει η ελληνική κυβέρνηση, επιτευχθεί η πολιτικοοικονομική σταθερότητα και αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των καταθετών και επενδυτών.

Η ΤτΕ, σημειώνεται στην έκθεση, παρακολουθεί σε τακτική βάση τις συνθήκες ρευστότητας που επικρατούν στο τραπεζικό σύστηµα, ενώ εξετάζει και σενάρια στη βάση σχεδιαζόμενων µέτρων χαλάρωσης, ώστε να αποφεύγονται διαρροές ρευστότητας.

Τέλος ο διοικητής καλεί τις τράπεζες να επανεξετάσουν την τιµολογιακή πολιτική τους στις χρεώσεις των καρτών και των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ώστε να δοθεί το απαραίτητο κίνητρο στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις να χρησιµοποιούν εναλλακτικούς διαύλους πληρωµών, εξέλιξη που θα ωφελήσει τόσο την πραγµατική οικονοµία όσο και το χρηµατοπιστωτικό σύστηµα.

Ψαλίδι σε απαλλαγές και… κράτος

Κατάργηση και των τελευταίων φοροαπαλλαγών και των φόρων υπέρ τρίτων, πραγματοποίηση ιδιωτικοποιήσεων ιδιαιτέρως μέσω της αξιοποίησης της αδρανούσης ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και μείωση των μη παραγωγικών δαπανών του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, προτείνει ο Γιάννης Στουρνάρας.

Ετσι θα υλοποιηθεί το μικρό μέρος της προσαρμογής που απομένει και το οποίο «δεν πρέπει να γίνει με αύξηση φορολογικών συντελεστών ή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης που θίγουν την ανταγωνιστικότητα, την ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας».

Ειδικότερα για τον δημόσιο τομέα και τη μείωση των μη παραγωγικών δαπανών ζητάει την αξιολόγηση των δομών του Δημοσίου καθώς και να εξεταστεί η αναγκαιότητα της ύπαρξης εκατοντάδων φορέων.

Επί της ουσίας ο διοικητής της ΤτΕ ζητάει λιγότερο κράτος που θα δημιουργήσει νέο κύμα κινητικότητας στο Δημόσιο.

Οπως σημειώνεται στην Εκθεση, η μείωση του μη παραγωγικού κόστους μπορεί να επιτευχθεί με μεταφορά προσωπικού είτε σε τομείς αιχμής (π.χ. σε ελεγκτικούς μηχανισμούς), είτε εκεί όπου υπάρχουν σημαντικές ανάγκες (π.χ. φύλακες σε μουσεία) «αυξάνοντας έτσι τη συνολική παραγωγικότητα του δημόσιου τομέα».

Σε ό,τι αφορά την αδρανή περιουσία τόσο του Δημοσίου όσο και πολλών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου ο διοικητής σημειώνει ότι η αξιοποίηση παραμένει ζητούμενο, «παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε να συμβάλει στην επίλυση πολλών οικονομικών προβλημάτων».

image

http://www.efsyn.gr/arthro/stronei-hali-oikoymenikis