Aναζητούνται κατεπειγόντως τρία δισ. και κάτι ψιλά ευρώ

wpid-wp-1453272036403.jpeg

Κάτι τέτοιο, σε σύντομο χρονικό διάστημα, αναμένεται να αναφωνήσει και η κυβέρνηση, αφού με το άνοιγμα των προσφορών για τον ΟΛΠ κλείνει, όπως όλα δείχνουν, ένα ακόμα κεφάλαιο στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, που αποτελούν έναν από τους πυλώνες της συμφωνίας με τους δανειστές.

Η κυβέρνηση βρίσκεται συνολικά σε αναζήτηση τριών και πλέον δισεκατομμυρίων ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις και πιέζεται σθεναρά να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα αλλά και τους ποσοτικούς στόχους, έτσι όπως αυτοί έχουν προσδιοριστεί στη συμφωνία με τους δανειστές, με τον χρόνο να κυλάει αντίστροφα, αφού τα πρότζεκτ είχαν παγώσει εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο κυρίως από αστοχίες της προηγούμενης διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με τη συμφωνία, εννέα ιδιωτικοποιήσεις επείγουν με στόχο να εξευρεθούν 3,4 δισ. ευρώ. Από τις εννέα ιδιωτικοποιήσεις, τρεις θεωρούνται τελειωμένες, ακόμα τρεις αναμένεται να κλείσουν μέσα στο 2016 και άλλες τρεις τον επόμενο χρόνο.

ΟΛΠ

Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αποτελεί το δεύτερο μεγάλο, μετά τα περιφερειακά αεροδρόμια, στοίχημα για την κυβέρνηση στον δύσκολο δρόμο της υλοποίησης της συμφωνίας με τους θεσμούς.

Το πρότζεκτ έχει μπει πλέον στην τελική ευθεία μετά την κατάθεση από την κινεζική Cosco, της μοναδικής προσφοράς για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ.

Το ΤΑΙΠΕΔ, όπως προβλέπεται από τους όρους της διαδικασίας, ζήτησε την υποβολή βελτιωτικής προσφοράς, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου που θα γίνει – εκτός απροόπτου – την ερχόμενη εβδομάδα.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να αυξηθεί το προσφερόμενο τίμημα για το 67% του ΟΛΠ όπως και οι επενδύσεις που θα δεσμευτεί να κάνει ο επενδυτής.

Η Cosco, εάν ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί, θα αποκτήσει κατ’ αρχάς το 51% των μετοχών του Οργανισμού που διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά, ενώ το υπόλοιπο 16% συνδέεται με την υλοποίηση επενδύσεων, ύψους άνω των 350.000.000 ευρώ τα επόμενα χρόνια.

Αεροδρόμια

Το ΤΑΙΠΕΔ και η Fraport AG με τον Όμιλο Κοπελούζου υπέγραψαν τις συμβάσεις παραχώρησης για τη λειτουργία, τη διαχείριση, την ανάπτυξη και τη συντήρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας για 40 χρόνια. Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων επίκειται το φθινόπωρο του 2016, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234.000.000 ευρώ από την κοινοπραξία.

Η κυριότητα των αεροδρομίων θα παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Πέραν της προκαταβολής του τιμήματος παραχώρησης, θα καταβάλλεται κάθε χρόνο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο κάθε χρόνο. Επιπλέον, η κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου θα επενδύσει συνολικά 330 εκατομμύρια ευρώ σε αερολιμενικές υποδομές μέχρι το 2020, ενώ κατά τα επόμενα χρόνια της παραχώρησης θα ακολουθήσουν επενδύσεις συντήρησης, αναβάθμισης και επέκτασης των αεροδρομίων, καθοριζόμενες από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης.

Πρόκειται για τα περιφερειακά αεροδρόμια του Ακτίου, της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου και της Ζακύνθου.

Αστέρας Βουλιαγμένης

Στις 31 Δεκεμβρίου 2015 υπογράφηκε η νέα συμφωνία με την Jermyn Street Real Estate Fund IV LP για την υποβολή του τροποποιημένου Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) για την αξιοποίηση της «Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης ΑΞΕ».

Η συμφωνία εξασφαλίζει την προσαρμογή του Σχεδίου στη γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΠΕ28/2015) και διατηρεί το ίδιο τίμημα, ύψους 400 εκατ. ευρώ. Η όλη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016.

Η συμφωνία θεωρούνταν εξαιρετικά δύσκολη, αφού το πρότζεκτ είχε απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, μια και το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την ανέγερση πολύ μεγάλου αριθμού κατοικιών που ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με τα ισχύοντα στην περιοχή.

Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης φαινόταν να ναυαγεί, τελικά, όμως, οι επενδυτές πείστηκαν να παραμείνουν με αλλαγή σχεδίου, αφού η απόφαση του ΣτΕ άφηνε «παράθυρο» και για την ανέγερση μικρότερου αριθμού κατοικιών, εφόσον βρίσκονται στο πλαίσιο των λεγόμενων ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας.

Το Δημόσιο από το τίμημα της πώλησης του Αστέρα αναμένεται να εισπράξει περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ.

ΟΛΘ

Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να «ανοίξουν τα χαρτιά» τους για τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης οι οκτώ ενδιαφερόμενοι που μετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία για το 67% του ΟΛΘ.

Ο οικονομικός και νομικός έλεγχος για την ιδιωτικοποίηση αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες εβδομάδες, ενώ στο ίδιο διάστημα θα αποκρυσταλλωθούν το σχέδιο ανάπτυξης και το επιχειρησιακό σχέδιο του Οργανισμού, με στόχο η οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης να γίνει εντός του Φεβρουαρίου.

Στον διαγωνισμό για τον ΟΛΘ μετέχουν η κοινοπραξία RZD – ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, η APM Terminals, η Mitsui, η Deutsche Invest, η Duferco, η P&O, η Yilport Holding και η ICTS.

Όπως και στην περίπτωση του ΟΛΠ, θα διατεθεί αρχικά το 51% του ΟΛΘ, με το υπόλοιπο 16% να μεταβιβάζεται στον προτιμητέο ανάδοχο μέσα στην επόμενη πενταετία και αφού προηγηθεί συγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα.

Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι εάν δεν υπάρξουν ανατροπές, τον Απρίλιο θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές.

ΔΕΣΦΑ

Αν και η συμφωνία για την πώληση του 66% της ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους της Socar έχει κλείσει από το 2013, ευρωπαϊκός «δάκτυλος» έβαλε στον πάγο την ολοκλήρωση της πώλησης. Τελικά φαίνεται ότι βρέθηκε η χρυσή τομή με την υποχρέωση της Socar να μεταβιβάσει το 17% των μετοχών της ΔΕΣΦΑ σε ευρωπαϊκή εταιρεία.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν τρεις ενδιαφερόμενες εταιρείες και συγκεκριμένα η Snam, η βελγική Fluxys και η ισπανική Enagas.

Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, παρατάθηκε κατά ένα εξάμηνο η συμφωνία αγοραπωλησίας που είχαν υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ και η αζερική Socar, συμφωνία που τυπικά έληξε στο τέλος Δεκεμβρίου.

Με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 17% των μετοχών σε ευρωπαϊκών συμφερόντων εταιρεία, η Κομισιόν αναμένεται να δώσει την έγκρισή της για την πώληση του 66% της ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους και έτσι να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση.

Ελληνικό

Η ιδιωτικοποίηση της έκτασης των 6.500 στρεμμάτων στο Ελληνικό θεωρείται το πιο δύσκολο κεφάλαιο, τόσο για λόγους που έχουν να κάνουν με την ίδια τη σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογράψει το ΤΑΙΠΕΔ με τις ευλογίες της κυβέρνησης Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ όσο και για λόγους πολιτικούς και κοινωνικούς, που έχουν να κάνουν με το μεγάλο μέτωπο κατά της πώλησης της έκτασης που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι μέσα στο 2016 να έχει ξεκαθαριστεί τι μέλλει γενέσθαι μέσα από τη διαπραγμάτευση που θα κάνει η Ελληνικό Α.Ε. με τη Lamda Development, τόσο για το σχέδιο αξιοποίησης αυτό καθαυτό όσο και για το τίμημα των 915 εκατομμυρίων ευρώ που θεωρείται εξαιρετικά μικρό.

Το σχέδιο αυτό έχει σοβαρή εμπλοκή και με τη Δικαιοσύνη, αφού ο εισαγγελέας διαφθοράς Ιωάννης Δραγάτσης εξετάζει το τίμημα παραχώρησης της έκτασης. Τα δύο πορίσματα, μέχρι στιγμής, των πραγματογνωμόνων που όρισε ο εισαγγελικός λειτουργός κάνουν λόγο για παραχώρηση με τίμημα έως και τρεις φορές μικρότερο από την πραγματική αξία της έκτασης, αφού οι πραγματογνώμονες εκτιμούν ότι η παραχώρηση έπρεπε να γίνει προς περίπου 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ και όχι προς 915 εκατομμύρια ευρώ.

Τεράστιο είναι και το κίνημα αντίδρασης που έχει αναπτυχθεί κατά της παραχώρησης της έκτασης, με κατοίκους και φορείς της περιοχής να δηλώνουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν το ξεπούλημα της έκτασης αλλά και τη μετατροπή της σε μια πόλη μέσα στην πόλη.

Εκκρεμείς και άμεσες

Αν και την Παρασκευή εκπνέει η αρχική προθεσμία κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco (την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ), θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα δώσει παράταση.

Τα προβλήματα είναι δύο. Το πρώτο έχει να κάνει με το ότι δεν έχουν εγκριθεί ακόμα οι διεταιρικές συμβάσεις μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, που αποτελούν προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Το δεύτερο έχει να κάνει με τους ομίλους που φέρονται να έχουν δηλώσει ενδιαφέρον και που, όπως όλα δείχνουν, αργά αλλά σταθερά απομακρύνονται από τον διαγωνισμό. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους, ερώτημα αποτελούν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι και οι αμερικανικοί της Watco, σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η ρουμανική GFR, ενώ φαίνεται να διατηρούν το ενδιαφέρον τους, αλλά για τη Rosco, οι Γάλλοι της Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, καθώς και η Siemens.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έκανε τα πρώτα βήματα και για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αν και οι δανειστές πιέζουν για άμεση πώληση του 30% των μετοχών. Το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι αυτή τη στιγμή προκρίνει, πάντως, ένα άλλο πλάνο που προβλέπει μέσα στο 2016 να υπάρξει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και σε δεύτερη φάση να μπει το θέμα της πώλησης του 30% των μετοχών.

Στις εκκρεμείς υποθέσεις είναι επίσης η πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ, επιλογή που συμφωνήθηκε με τους δανειστές μετά την απόρριψη από το ΣτΕ της διάθεσης πλειοψηφικού ποσοστού για τα δίκτυα ύδρευσης.

Να σημειώσουμε, πάντως, ότι το θέμα της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ δεν είναι απλό, ακόμα και για την πώληση ποσοστού μετοχών. Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι στα μέσα Δεκεμβρίου οι εργαζόμενοι της ΕΥΔΑΠ ματαίωσαν προγραμματισμένη συνάντηση της διοίκησης με εκπροσώπους της γαλλικής Suez, που δραστηριοποιείται στη διαχείριση νερών σε διεθνή κλίμακα, κάνοντάς τους σαφές πως είναι ανεπιθύμητοι στα γραφεία της εταιρείας.

http://www.topontiki.gr/article/156040/anazitoyntai-katepeigontos-tria-dis-kai-kati-psila-eyro