Τσίπρας τέλος; Γιατί βγαίνει μπροστά ο Χρυσόγονος

wpid-wp-1469356743584.png

Tην απώλεια του Ηθικού Πλεονεκτήματος του ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να διασώσει ο ευρωβουλευτής Κώστας Χρυσόγονος ο οποίος βλέπει τον όλεθρο που πλησιάζει και δείχνει αποφασισμένος να μπει μπροστά με αυταπάρνηση και διάθεση προσφοράς. Ο Κώστας Χρυσόγονος όλα αυτά τα χρόνια που κυριάρχησε ο άκρατος λαικισμός των συντρόφων του φροντίζει να κρατά το διατηρεί το ήπιο προφίλ ενός σοβαρού ευρωπαιστή πολιτικού.

Ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες όμως καθώς και οι φάκελοι που κατατέθηκαν τον έκαναν να αντιδράσει προκαλώντας αίσθηση καθώς μίλησε για Εσκομπάρ και Κολομβία (των Βαλκανίων). Ο ίδιος επικαλείται το άρθρο 110 του Συντάγματος το οποίο “δεν προβλέπει και συνεπώς δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος σχετικού με την αναθεώρηση…”

Μάλιστα και στο συγκεκριμένο σημείο αδειάζει τον πρωθυπουργός Αλέξη Τσίπρα ο οποίος αφήνει να εννοηθεί ότι θα πάει σε δημοψήφισμα για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο Κώστας Χρυσόγονος είναι το μόνη σοβαρή υποψηφιότητα του ΣΥΡΙΖΑ για την μετά-Τσίπρα εποχή η οποία όπως όλα δείχνουν δεν θ΄αργήσει. Ο ίδιος ανοίγει τον βηματισμό του καθώς αισθάνεται ότι τα πιστεύω του βρίσκουν απήχηση σε μεγάλο κομμάτι ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και ανάμεσα σε ψηφορόρους που βρίσκονται γενικότερα στο χώρο της κεντροαριστεράς. Στο μεταξύ διάχυτη είναι η αίσθηση ότι ισχυροί παράγοντες του τόπου που βλέπουν τα συμφέροντά τους να θίγονται ετοιμάζουν το πολιτικό τέλος του σημερινού πρωθυπουργού.

Ο εξαίρετος συνταγματολόγος τώρα με συνέντευξή του στο ΑΠΕ και στην Ευτυχία Αδηλίνη παίρνει θέση για όλα τα θέματα της καυτής επικαιρότητας.

«Να αποκλειστούν από τις τηλεοπτικές άδειες πρόσωπα που εμπλέκονται σε ποινικά αδικήματα ακόμα και αν δεν έχουν καταδικαστεί», υποστηρίζει, σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, συνταγματολόγος Κώστας Χρυσόγονος στη συνέχεια της προ ημερών δήλωσης του ότι η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει ότι δεν θα βρεθούν «Εσκομπάρ» σε θέσεις κλειδιά. Επισημαίνει δε ότι «πρέπει να διασφαλίζεται στοιχειώδης οικονομική βιωσιμότητα των τηλεοπτικών επιχειρήσεων, διότι διαφορετικά μπορεί να καταφεύγουν σε αφανείς πηγές χρηματοδότησης και να δημιουργούνται εξαρτήσεις και διαπλοκή».

Αναφορικά με τον εκλογικό νόμο δηλώνει ότι το ΠΑΣΟΚ ιδιαίτερα, αλλά και το Ποτάμι είναι υπόλογα στους ψηφοφόρους τους που καταψήφισαν την απλή αναλογική. Αναφέρει επίσης ότι η διατήρηση των 50 εδρών στις επόμενες εκλογές σημαίνει ότι μετεκλογικά ότι τα «μικρά» κόμματα «θα είναι πρακτικά υποχρεωμένα να συμπράξουν με το πριμοδοτημένο πρώτο κόμμα και εκείνο θα καθορίσει σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα την ακολουθητέα κυβερνητική πολιτική» και κάνει λόγο για «ανομολόγητα κίνητρα καταψήφισης της απλής αναλογικής» εκ μέρους του Ποταμιού και του ΠΑΣΟΚ.

Ερωτηθείς αν είναι οπαδός της απευθείας εκλογής του Προέδρου Δημοκρατίας από τον λαό απαντά ότι δεν είναι «ούτε οπαδός ούτε πολέμιος» της συγκεκριμένης πρότασης.

Τέλος, δηλώνει κατηγορηματικά ότι το Σύνταγμα δεν επιτρέπει δημοψήφισμα σχετικά με την αναθεώρηση.

Η συνέντευξη του Κώστα Χρυσόγονου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

– Κύριε Χρυσόγονε, προ ημερών κάνατε μία δήλωση αναφορικά με τον διαγωνισμό για τηλεοπτικές άδειες. Είπατε, ότι «θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα βρεθούν σε θέσεις κλειδιά τα πρωτοπαλίκαρα του Πάμπλο Εσκομπάρ». Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Καταρχήν, από τις 7 εταιρείες που διεκδικούν τηλεοπτικές άδειες υπάρχουν «Εσκομπάρ»;

Δεν νομίζω ότι χρειάζεται προς το παρόν να προσθέσω κάτι σε όσα έχω δηλώσει. Ελπίζω η κυβέρνηση να πράξει αυτό που πρέπει για την προστασία του δημόσιου βίου.

– Είχατε κάτι ή κάποιους στο μυαλό σας όταν κάνατε τη δήλωση για «Εσκομπάρ»;

Ο νοών νοείτο.

– Πώς μπορεί, όμως, να διασφαλιστεί κάτι τέτοιο; Σας ρωτώ γιατί ο πρωθυπουργός, σε πρόσφατη συνέντευξή του, είπε ότι είναι θέμα «οικονομικών κριτηρίων» το ποιοι θα πάρουν τελικώς τηλεοπτικές άδειες…

Μπορεί να διευρυνθεί η υφιστάμενη διάταξη του άρθρου 6 ν. 4339/2015, που θεσπίζει κώλυμα συμμετοχής στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες για όσους έχουν σε βάρος τους αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση, έτσι ώστε να αναστέλλονται τα δικαιώματα συμμετοχής στην διοίκηση των επιχειρήσεων- φορέων των τηλεοπτικών αδειών για όσους έχουν σε βάρος τους εκκρεμή ποινική δίωξη για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση και αφετέρου, αν τελικά καταδικασθούν, να υποχρεούνται να αποχωρήσουν από την επιχείρηση και τη διοίκησή της.

– Δηλαδή, τι πρέπει να γίνει επί της ουσίας;

Επί της ουσίας πρέπει να αποκλειστούν από το τηλεοπτικό τοπίο τα πρόσωπα που εμπλέκονται σε σοβαρά ποινικά αδικήματα ακόμα και αν δεν έχουν καταδικαστεί.

– Εσείς ως συνταγματολόγος συμφωνείτε με συναδέλφους σας που υποστηρίζουν την άποψη ότι «το πόσα κανάλια μπορούν να αντέξουν οικονομικά το καθορίζει η αγορά και όχι ο διαγωνισμός»;

Όχι δεν συμφωνώ. Πρέπει να διασφαλίζεται στοιχειώδης οικονομική βιωσιμότητα των τηλεοπτικών επιχειρήσεων, διότι διαφορετικά μπορεί να καταφεύγουν σε αφανείς πηγές χρηματοδότησης και να δημιουργούνται εξαρτήσεις και διαπλοκή.

– Να περάσουμε και στον εκλογικό νόμο. Τελικώς τα κόμματα της αντιπολίτευσης είπαν όχι στην απλή αναλογική για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Θεωρείτε ότι η απόφαση αυτή ήταν πολιτική ή εξυφαίνονται, όπως λένε συνάδελφοί σας από τον ΣΥΡΙΖΑ, σενάρια υπόγειας συνεργασίας ΝΔ με ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι για την επόμενη μέρα των εκλογών;

Θεωρητικά για τα μικρά κόμματα θα ήταν προτιμότερο να προσδιορίζουν τα ίδια με ποιον θέλουν να συμπράξουν για τον σχηματισμό κυβέρνησης (όπως θα συμβεί με σύστημα απλής αναλογικής), διότι τούτο τους δίνει μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ ως προς τον καθορισμό της πολιτικής της συγκυβέρνησης. Αντίθετα, η παράταση ισχύος της πριμοδότησης των 50 εδρών στις επόμενες εκλογές σημαίνει ότι μετεκλογικά θα είναι πρακτικά υποχρεωμένα να συμπράξουν με το πριμοδοτημένο πρώτο κόμμα και εκείνο θα καθορίσει σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα την ακολουθητέα κυβερνητική πολιτική. Συνεπώς τόσο το Ποτάμι όσο και το ΠΑΣΟΚ είχαν ανομολόγητα κίνητρα καταψήφισης της απλής αναλογικής, τα οποία κάποια στιγμή θα κληθούν να τα εξηγήσουν στους ψηφοφόρους τους.

Ιδιαίτερα υπόλογο από ηθική άποψη είναι το ΠΑΣΟΚ, που είχε φέρει πριν από έναν χρόνο στη Βουλή μία πρόταση εκλογικού νόμου σχεδόν ταυτόσημη με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης που καταψήφισε τώρα.

– Ο τόπος σήμερα χρειάζεται την απλή αναλογική; Είναι η ενδεδειγμένη «συνταγή» ή θα οδηγηθούμε σε ακυβερνησία;

Η απλή αναλογική μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της υπερβάλλουσας φραστικής οξύτητας της κομματικής αντιπαράθεσης και στη μείωση του φρενήρους ρυθμού της νομοθετικής παραγωγής, εφόσον στο μέλλον θα χρειάζονται συναινέσεις τριών ή περισσότερων κομμάτων. Μπορεί δηλαδή να έχουμε καλύτερο Δίκαιο με λιγότερους νόμους. Όσο για την ακυβερνησία, αυτή δεν θα εμφανισθεί αν επιδείξουν την απαιτούμενη ωριμότητα οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου.

– Είστε οπαδός της εκλογής του Προέδρου Δημοκρατίας από τον λαό;

Ούτε οπαδός ούτε και πολέμιος. Θα μπορούσε να είναι μία καλή ιδέα σε περιπτώσεις ειδικά αδυναμίας της Βουλής να εκλέξει ένα ευρύτερα αποδεκτό πρόσωπο με αυξημένη πλειοψηφία, αλλά με την προϋπόθεση ότι δεν θα ανατραπούν οι βάσεις του κοινοβουλευτικού συστήματος.

– Μήπως, στη συζήτηση για συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να μπουν και θέματα «ταμπού», όπως η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων;

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι ένα κενό ιδεολόγημα. Το Σύνταγμα προβλέπει απλώς ότι τα ΑΕΙ πρέπει να είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, χωρίς να αποκλείει να προβλεφθεί με νόμο η συμμετοχή άλλων τέτοιων προσώπων στην ίδρυσή τους (π.χ. δικηγορικοί ή ιατρικοί σύλλογοι) και χωρίς να δεσμεύει τον κοινό νομοθέτη για συγκεκριμένο οργανωτικό πρότυπο. Το μόνο ουσιαστικά που απαγορεύεται είναι να λειτουργήσουν ως κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, αλλά αυτό κανείς δεν θα έπρεπε να το θέλει. Σε άλλες βαλκανικές χώρες υπάρχουν οικτρές εμπειρίες από την εμπορία ακαδημαϊκών τίτλων.

– Θεωρείτε απαραίτητο ένα δημοψήφισμα για τη συνταγματική αναθεώρηση ώστε να δώσει το στίγμα του ο λαός;

Το άρθρο 110 του Συντάγματος δεν προβλέπει και συνεπώς δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος σχετικού με την αναθεώρηση.

– Ωστόσο, ο πρωθυπουργός είπε προ ημερών σε συνέντευξη του τηλεοπτική ότι σκέπτεται να κάνει «συμβουλευτικό» δημοψήφισμα για την αναθεώρηση.

Κανένα σχόλιο.

– Ποια είναι η πρόβλεψή σας για την Τουρκία μετά την απόπειρα πραξικοπήματος;

Επιταχύνεται η προϋπάρχουσα πορεία διολίσθησης της γειτονικής μας χώρας προς ένα όλο και περισσότερο απροκάλυπτο αυταρχισμό.

– Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος θερμού επεισοδίου;

Δεν το θεωρώ ιδιαίτερα πιθανό στο άμεσο μέλλον, με δεδομένη την αποδιοργάνωση των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων ως συνέπεια των συλλήψεων, εκκαθαρίσεων κ.λπ. μεγάλου αριθμού αξιωματικών.

– Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα σχετικά με το αίτημα χορήγησης πολιτικού ασύλου στους 8 Τούρκους στρατιωτικούς;

Να ακολουθήσει τους υφιστάμενους κανόνες του ελληνικού, του ευρωπαϊκού και του διεθνούς δικαίου και να μην υποκύψει σε κανενός είδους bullying.

– Μετά τα τελευταία γεγονότα στη γείτονα χώρα υπάρχει πρόβλεψη της ΕΕ για την αντιμετώπιση του προσφυγικού εάν η Τουρκία αθετήσει τα συμφωνηθέντα;

Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν είναι υποχείρια του τουρκικού καθεστώτος. Προς το παρόν οι ροές έχουν σταματήσει και ελπίζω ότι ο κ. Ερντογάν θα δείξει επαρκή σωφροσύνη για να μην μπει σε περαιτέρω περιπέτειες.

– Η κατάσταση στην Τουρκία σε σχέση με τη γεωπολιτική μας θέση θα οδηγήσουν τελικά σε ελάφρυνση του χρέους, όπως ζήτησε εκ νέου ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών Τζακ Λιου;

Η ελάφρυνση του χρέους με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, σύντομα ή αργότερα, είναι μια σχεδόν αναπόδραστη εξέλιξη, για τον απλό λόγο ότι στις σημερινές του διαστάσεις είναι αδύνατο να αναχρηματοδοτηθεί από τις αγορές. Για να συντελεσθεί όμως η ελάφρυνση δεν αρκούν οι παραινέσεις εξωτερικών παραγόντων, όπως είναι οι ΗΠΑ, αλλά χρειάζεται αποδοχή της πραγματικότητας από τους Ευρωπαίους δανειστές.


Πηγή