Ο Τελευταίος (Κερασμένος) Καφές

wpid-wp-1480333738040.jpeg

Στη Φιλλύρα Ροδόπης βρέθηκε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο πλαίσιο της περιοδείας του στη Θράκη. Κι όπως ήταν φυσικό οι κάτοικοι στο καφενείο σαν μια ελάχιστη ένδειξη φιλοξενίας τον κέρασαν ελληνικό καφέ. Αλλωστε η πρόσκληση

-Κάτσε, να σε κεράσουμε ένα καφέ…

είναι συνυφασμένη και με τις πολιτικές-προεκλογικές περιοδείες των βουλευτών όλα αυτά τα χρόνια της μεταπολίτευσης. Στην διάρκεια των προεκλογικών περιόδων οι κάτοικοι στα καφενεία έχουν κεράσει εκατομμύρια καφέδες το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Χωρίς αμφιβολία ο καφές είναι ένα από τα σύμβολα των ελληνικών εκλογών. Εδώ άλλωστε, στα καφενεία, δίνονται και οι μεγαλύτερες προεκλογικές υποσχέσεις από τους υποψηφίους όλων των κομμάτων. Υποσχέσεις που σχεδόν ποτέ δεν γίνονται πραγματικότητα από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Σε αντίθεση με το κέρασμα του καφέ που είναι μια πραγματικότητα και όχι λόγια του αέρα. Είτε ο ιδιοκτήτης του καφενείου, είτε κάποιος από τους κατοίκους θα κεράσει τον καφέ. Ετσι τουλάχιστο συνέβαινε ως τώρα, έτσι έγινε και στα Φίλλυρα της Ροδόπης. Λέμε ως τώρα γιατί μετράει ήδη αντίστροφα ο χρόνος για την Ιη Ιανουαρίου του 2017. Είναι αυτή η ημερομηνία που θα φέρει ένα ΣΟΚ στην καθημερινότητα των Ελλήνων. Ισως το μεγαλύτερο ΣΟΚ που έχουμε υποστεί ως τώρα στην καθημερινότητά μας.

Κι αυτό αφορά την καθημερινή συνήθεια του καφέ. Ο ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στον ελληνικό αλλά και τον στιγμιαίο καφέ θα είναι η πρώτη ψυχρολουσία του 2017. Ενα “δώρο” του μνημονιακού Αη-Βασίλη δηλαδή των συμβούλων των εμπλεκόμενων υπουργείων οι οποίοι πληρώνονται για να σκαρφίζονται έμμεσους και άμεσους φόρους που αγγίζουν όσο γίνεται ευρύτερη μάζα, δηλαδή τα λαικά στρώματα κι αυτό παρότι ψευδόμενοι υποστηρίζουν ότι υπερασπίζονται τους πλέον φτωχοποιημένους από τους συμπολίτες μας. Αυτούς ακριβούς έρχεται να κάνει ακόμη πιο πολύ δυστυχείς ο συγκεκριμένος φόρος: Oι νοικοκυρές θα τρέμουν να πλησιάσουν τα ράφια με τον καφέ, οι συνταξιούχοι θα τρέμουν να τον παραγγείλουν, οι νέοι άνεργοι επίσης. Τα φιλότιμα παιδιά με τα παπιά, οι διανομείς θα δουν το φιλοδώρημά τους να ψαλιδίζεται αν δεν εξαφανιστεί εντελώς. Αλλωστε η αύξηση της τιμής του καφέ θα κάνει τον πελάτη να μετράει και το λεπτό μια και πρόκειται για μια καθημερινή συνήθεια. Στο τέλος της μέρας θα αποδειχθεί μια απόφαση-χαρακίρι για την κυβέρνηση μια οι βουλευτές της δεν θα τολμούν να πατήσουν στα καφενεία. Είναι ίσως ο τελευταίος κερασμένος καφές για τον Αλέξη Τσίπρα.

Η αύξηση του συγκεκριμένου φόρου θα προκαλέσει πολλαπλάσια αύξηση της οργής των καφενείων. Καφενείο σημαίνει κάλπη. Και σημαίνει επίσης-όπως είπαμε-προεκλογική ομιλία και ψηφοφόροι. Τα καφενεία ειδικά για τους υποψήφιους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θα γίνουν ναρκοθετημένη περιοχή από την 1η Ιανουαρίου 2017. Εαν ο πρωθυπουργός προσφύγει σε πρόωρες εκλογές θα βρει μπροστά του την αύξηση της τιμής του καφέ. Τα καφενεία θα μαυρίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ. Ασε που οι υποψήφιοι βουλευτές θα είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν τον καφέ τους. Είπαμε φιλότιμο αλλά όχι κοροιδία. Οι εγκέφαλοι που εμπνεύστηκαν την επιβολή του συγκεκριμένου φόρου στον καφέ, έχουν λίγες μέρες δτην διάθεσή τους να το ξανασκεφτούν….

Πέρα από τους πελάτες καταναλωτές-σύμφωνα με την Ενωση Καφεκοπτών-ο συγκεκριμένος φόρος απειλεί άμεσα 1.000 ελληνικές επιχειρήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες είναι οικογενειακές που μετρούν δεκαετίες δραστηριότητας και λειτουργίας, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν ήδη πληγεί σοβαρά από τα capital controls, τη μείωση κατανάλωσης και την υψηλή φορολογία, ενώ δημιουργείται άμεσος κίνδυνος για δραστική μείωση των θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της αγοράς του καφέ, στο οποίο εργάζονται σήμερα περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι.

Όπως αναφέρουν οι καφεκόπτες, το βασικό πρόβλημα της εφαρμογής του νέου νόμου, αφορά στο γεγονός ότι η ποσοστιαία αύξηση στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι έως και 15 φορές μεγαλύτερη, σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες και επιβαρύνει αποκλειστικά τις ελληνικές βιοτεχνίες και καφεκοπτεία. Επιπλέον, η επιβολή του τέλους ανά κιλό βάρους κατά την εισαγωγή και όχι στο τελικό προϊόν, πλήττει μόνο την εισαγωγή πρώτης ύλης, δεδομένου ότι μόνο ο ωμός καφές παρουσιάζει απόκλιση βάρους έως και 30% από την εισαγωγή του έως την τελική του μορφή (φυσιολογική φύρα κατά την επεξεργασία).

Προσθέτουν επίσης ότι το μεγαλύτερο πλήγμα από τη νέα φορολόγηση θα δεχτεί ο ελληνικός καφές, δεδομένου ότι εισάγεται πάντοτε ωμός, τη στιγμή που άλλοι τύποι καφέ εισάγονται απευθείας ως τελικό προϊόν (κάψουλες, κατεψυγμένος). Ως αποτέλεσμα αυτού, ο ελληνικός καφές, άρρηκτα συνδεδεμένος με την ελληνική παράδοση, θα έχει μια ραγδαία αύξηση τιμής που θα καθιστά ασύμφορη τόσο την εισαγωγή του όσο και τη διάθεσή του από τους χώρους εστίασης.

Η Ένωση Καφεκοπτών αναφέρει επίσης ότι η επιβολή της συγκεκριμένης φορολογίας θα επιβαρύνει και τους τελικούς καταναλωτές, κυρίως ανθρώπους χαμηλής οικονομικής δυνατότητας, δεδομένου ότι οι επερχόμενες αυξήσεις μέσω της ειδικής φορολόγησης θα επιβαρύνουν κυρίως τους φθηνότερους καφέδες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η Ένωση, η συνολική αξία της αγοράς του καφέ στην Ελλάδα αγγίζει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Ετησίως οι Έλληνες καταναλώνουν 3 δισ. κούπες καφέ ελληνικό και στιγμιαίο in home και 585 εκατομμύρια κούπες out of home. Η μέση κατανάλωση για τον Έλληνα είναι 1,6 κούπα ημερησίως, αλλά για τους λεγόμενους heavy users η κατανάλωση είναι 3-4 καφέδες την ημέρα.

Σύμφωνα με τους καφεκόπτες, με την επιβολή του νέου νόμου ένα cafe με ετήσια κατανάλωση 15 τόνους espresso για να αγοράσει ακριβώς την ίδια ποσότητα και ποιότητα καφέ που προμηθεύεται πριν την επιβολή του νέου φόρου, θα πρέπει να πληρώσει έως και 45.000 ευρώ περισσότερα το χρόνο! Το συγκεκριμένο ποσό αντιστοιχεί στο ετήσιο εργοδοτικό κόστος 3 εργαζομένων οι οποίοι έχουν καθαρές μηνιαίες αποδοχές ύψους 650 ευρώ.

Όπως επισημαίνουν οι καφεκόπτες, μεσούσης της κρίσης, αυξήθηκαν δραματικά τόσο οι παράλληλες εισαγωγές καφέ όσο και τα φαινόμενα λαθρεμπορίας, ενώ φέτος πολλαπλασιάστηκαν τα κρούσματα διακίνησης espresso σε πλαστές συσκευασίες επώνυμων ιταλικών και ελληνικών οίκων.

Και σημειώνουν ότι “ουσιαστικά οδεύουμε σε περαιτέρω μείωση της φορολογητέας ύλης, καθώς στοχοποιείται η κερδοφορία των υγιών επιχειρήσεων και δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για να ανθίσει το λαθρεμπόριο και άλλοι… ανορθόδοξοι τρόποι προμήθειας του καφέ που οδηγούν σε σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων. Ειδικά στην αγορά της καφεστίασης, ο νέος φόρος θα προκαλέσει μεγάλες στρεβλώσεις“.

Σύμφωνα με την Ένωση Καφεκοπτών, “η επιβολή φόρου από 2 έως 4 ευρώ στην τιμή του κιλού του προϊόντος και αναλόγως του είδους του, θα οδηγούσε – με βάση τη σημερινή κατανάλωση- σε πιθανά έσοδα 100 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, οι εμπνευστές του φόρου αντελήφθησαν ότι μόλις τα 62 εκατ. μπορούν να αποτελέσουν στόχο στα ταμεία του Κράτους. Αν μάλιστα συνυπολογίσει κανείς ότι οι έμμεσοι φόροι και οι φόροι στην κατανάλωση δεν εμφανίζουν μεγάλα ποσοστά επίτευξης, είναι ξεκάθαρο ότι η αναστάτωση ειδικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στα αδύναμα κοινωνικά στρώματα γίνεται για 40-45 εκατ. ευρώ επιπλέον φορολόγησης“.

Η Ένωση τονίζει ότι οι αρνητικές συνέπειες από την επιβολή του νέου φόρου θα είναι περισσότερες από τις θετικές. “Πρώτον, η μείωση της κατανάλωσης του καφέ στο ράφι θα είναι πολύ μεγαλύτερη της αναμενόμενης. Ένας καταναλωτής με μεσαίο, χαμηλό ή πολύ χαμηλό εισόδημα θα κληθεί να πληρώσει τα 200g του ελληνικού καφέ πάνω από 3 ευρώ και την αντίστοιχη συσκευασία του στιγμιαίου σχεδόν 7,5 ευρώ. Η αύξηση είναι σημαντική για ένα προϊόν ευρείας κατανάλωσης, το οποίο συνεισφέρει αποτελεσματικά στη στήριξη της λιανικής αγοράς συνολικά και ιδιαίτερα της μικρής λιανικής, συμπεριλαμβανομένου του κάθε συνοικιακού παντοπωλείου.

Δεύτερον, η αύξηση ακόμα και του take away ροφήματος καφέ δε θα περιοριστεί στα 10-20 λεπτά ανά τεμάχιο (η οποία για 2-3 καφέδες ημερησίως οδηγεί σε υπολογίσιμο επιπλέον κόστος το μήνα) αλλά θα φτάσει τα 40-50 λεπτά. Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν σημαντικά αυξημένα ποσά στους προμηθευτές και μάλιστα προκαταβολικά ή με την παραλαβή του προϊόντος. Οι επισφάλειες είναι τεράστιες και η μόνη (προφανώς προτιμητέα) εναλλακτική της επιβολής μικρότερης αύξησης θα ήταν η μη έκδοση αποδείξεων. Το σενάριο είναι εξαιρετικά πιθανό και φαίνεται να μην έχει ληφθεί επαρκώς υπόψιν στους υπολογισμούς.

Ταυτόχρονα, μία αύξηση 50 λεπτών σε take away ή σερβιρισμένο καφέ για δυο-τρεις καφέδες την ημέρα οδηγεί σε επιπλέον ετήσιο κόστος μεγαλύτερο των 500 ευρώ!

Σε ένα χώρο που απασχολεί περισσότερους από150.000 εργαζόμενους, το καλό σενάριο θέλει την τιμή του καφέ να αυξάνεται κατά 20-25%.

Το κακό σενάριο… έως και 50%. Το ρίσκο είναι τεράστιο συγκριτικά με το δημοσιονομικό στόχο. Μέχρι την 1/1/2017, ημερομηνία αναμενόμενης επιβολής του νέου φόρου υπάρχει ωστόσο χρόνος να διορθωθεί ένα προφανές λάθος”.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
<< ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΚΑΙ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ GOOGLE ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ >>
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°









Πηγή