-
-
Συγκλονιστική επιστολή του ήρωα πρώην Διοικητή του ΕΛΠΙΣ που άδραξε τη μέρα
Ιανουαρίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Αθλιότητες ενός αχρείου Συριζαίου τύπου (Βίντεο)
Ιανουαρίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Το ναυάγιο του «Χειμάρρα»
Ιανουαρίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ιανουαρίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…19 Ιανουαρίου
Ιανουαρίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Πώς ο Τσιτσάνης κατέκτησε το Χόλιγουντ μετά θάνατον! (ΦΩΤΟ&ΒΙΝΤΕΟ)
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Ένα συγκινητικό μήνυμα από τον παππού του Φοίβου στον συζυγοκτόνο – ΒΙΝΤΕΟ
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Φτιάξε ένα χιονάνθρωπο
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Εθνομηδενίστρια και εναντίον του κράτους διορίζει το σόι της στο κράτος για να πληρώνεται από το έθνος
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Είμαστε μια ζωή αριστεροί όλοι στο σπίτι και…. αμοιφθήκαμε τι θέλετε;
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Πρόταση-σοκ ! Να καταργηθούν τα ΤΕΙ, τα σχολεία να είναι ανοιχτά και τα Σαββατοκύριακα, να καταργηθούν τα Θρησκευτικά…
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Για το Δαφνί είναι ο Παπανδρέου, λέει ο Άκης
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Αποκλειστικό: Τι υποστηρίζει στην απολογία του ο συζυγοκτόνος της 37χρονης στην Κοζάνη
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Δείξτε μου έναν πολίτη που θεωρεί ότι δεν τήρησα τις υποσχέσεις μου… είπε χωρίς να ντρέπεται!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Σαν σήμερα ο Ακης για 11 ψήφους δεν έγινε Πρωθυπουργός…κι έγινε ο Αρχιερέας Σημιτης
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Κάτω το 3ο μνημόνιο. Ζήτω το 4ο!!!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Την Softex δεν την κλείσαμε όλοι μαζί
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Τώρα κλαις, γιατί κλαις, συ δεν είσαι που ψήφισες YES;
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Γιατί ο Τσίπρας… ανάστησε την ΝΔ!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Προσλαμβάνουν στο Δημόσιο όσους συμμετείχαν στους πανηγυρισμούς της νίκης ΣΥΡΙΖΑ
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Αγροτικές κινητοποιήσεις.
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Το πανερόμετρο
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
ΡΕΣΙΤΑΛ ΥΠΟΤΑΓΗΣ στους Γερμαναράδες από τον Πάκη: “Έσταζε μέλι για την Μέρκελ” – Και επίσημα Γερμανικό προτεκτοράτο η Ελλάδα!!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Τα “σπάσει” ο Αρκάς! Δείτε το καυστικό σκίτσο για τις ρουσφετολογικές προσλήψεις συγγενών και φίλων του ΣΥΡΙΖΑ στο δημόσιο!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
«Τα ρουσφέτια δεν τα εκτιμήσαμε ποτέ». Κατάλαβες, Ιάσονα Σχινά;
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Σάλος με σελίδα στο Facebook κατά των τατουάζ -Οι ρατσιστικοί υπαινιγμοί που εξοργίζουν [εικόνες]
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Επιστρέφουν στην πατρίδα.
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Επίθεση… ηλιθιότητας!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Βασίλης Τσιτσάνης. Τα τραγούδια του είναι η Ελλάδα
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
ΠΑΣΟΚ_Η μεγαλύτερη εταιρεία στην χώρα
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Tα “εξώγαμα” καναλαρχών-εκδοτών το γλεντάνε
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Έξοδος κεφ. 20 1-14.. (ή, σηκωθείτε να φύγουμε!..)
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Πως λέμε… γερμανοτσογλάνια, γερμανοτσολιάδες… μέχρι το μεδούλι!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
«Blue Monday»: Γιατί σήμερα είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Οι Ευρωπαίοι απαιτούν: «Μαχαίρι» σε βασική και αναλογική σύνταξη – το εφάπαξ ξεχάστετο «πολυτέλεια» μεγάλη
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
ΠΑΝΙΚΟΣ ΣΤΟ ΜΑΞΙΜΟΥ! Πέντε βουλευτές λένε «όχι» σε ασφαλιστικό – αγροτικό και καταψηφίζουν το νομοσχέδιο!
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Ο «επαναστάτης» νεολαίος, ράπερ και Γραμματέας της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ βόλεψε όλο το σόι του…
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Γιάννης Παπαϊωάννου
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Βασίλης Τσιτσάνης
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…18 Ιανουαρίου
Ιανουαρίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Κρεσέντο ερωτικό…
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
To BINTEO που θα σας κάνει να ΔΑΚΡΥΣΕΤΕ: Αγοράκι ξαναβρίσκει τον χαμένο του σκυλάκο!
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
Μεγάλε πρωθυπουργέ του δεκαπενταμελούς,
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
«Έφυγε» από τη ζωή η γυναίκα του Λεωνίδα Μπόμπολα
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
Αγνάντι έγινε η ζωή μας .
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
ΞΕΦΤΙΛΑ ΣΗΜΙΤΗ: Διόριζε συνεργατες του με πλαστά πτυχία!!
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ! Ο πιο ευλύγιστος άνθρωπος στον κόσμο είναι Έλληνας!
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ στη ΖΟΥΓΚΛΑ! Βίντεο-αναδρομή για την κατάσταση στην πλατεία Βικτωρίας που έχει μετατραπεί σε κρατίδιο χωρίς νόμους! Τσαντίρια,βρώμα και παρανομία! ΝΤΡΟΠΗ!!!
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1 -
Νέοι Εφιάλτες οδηγούν πάλι την Ελλάδα εσκεμμένα σε ακυβερνησία
Ιανουαρίου 17, 2016 By pitsiriki1
-
Ν. Καββαδίας: «…το Διάκο, τον Κολοκοτρώνη και τον Άρη»
Ένα σημαντικό ποίημα του Νίκου Καββαδία, ο οποίος γεννήθηκε, σαν σήμερα, 11 Ιανουαρίου του 1910. Ένα ποιήμα που δεν συμπεριλαμβάνεται στις ποιητικές του συλλογές. Δημοσιεύθηκε πρώτη φορα στο περιοδικό «Ελεύθερα Γράμματα» (τ.14 – Αύγουστος του 1945).
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ Στη Μέλπω Αξιώτη
Στο παιδικό μας βλέμμα πνίγονται οι στεριές
Πρώτη σου αγάπη τα λιμάνια σβηούν κι εκείνα.
Θάλασσα τρώει το βράχο απ” όλες τις μεριές.
Μάτια λοξά και τ” αγαπάς: Κόκκινη Κίνα.
Γιομάτα παν τα Ιταλικά στην Ερυθρά.
Πουλιά σε αντιπερισπασμό- Μαύρη Μανία.
Δόρατα μέσα στη νυχτιά παίζουν νωθρά.
Λάμπει αρραβώνα στο δεξί σου: Αβησσυνία.
Σε κρεμεζί, Νύφη λεβέντρα Ιβηρική.
Ανάβουνε του Barrio Chino τα φανάρια.
Σπανιόλοι μου θαλασσοβάτες και Γραικοί.
Γκρέκο και Λόρκα-Ισπανία και Πασσιονάρια.
Κύμα θανάτου ξαπολιούνται οι Γερμανοί.
Τ” άρματα ζώνεσαι μ” αρχαία κραυγή πολέμου.
Κυνήγι παίζουνε μαχαίρι και σκοινί,
Οι κρεμασμένοι στα δεντρά , μπαίγνιο του ανέμου.
Κι απέ Δεκέμβρη στην Αθήνα και Φωτιά.
Τούτο της Γης το θαλασσόδαρτο αγκωνάρι,
Λικνίζει κάτου από το Δρυ και την Ιτιά
το Διάκο, τον Κολοκοτρώνη και τον Άρη
ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ
***
Υπενθυμίζουμε το μικρό αφιέρωμα στη «Βάρδια» του Νίκου Καββαδία, που είχαμε δημοσιεύσει, με αφορμή τα 40 χρόνια από το θάνατο του.
«Ξέρω κάτι πετούμενα ίσα με το μικρό σου δάχτυλο, που τα βλέπεις στον ωκεανό και δεν καταδέχονται να ξεκουραστούν στο κατάρτι. Ζαλίζομαι στη στεριά. Το πιο δύσκολο ταξίδι, το πιο επικίνδυνο, το ‘καμα στην άσφαλτο, από το Σύνταγμα στην Ομόνοια…» (Νίκος Καββαδίας, «Βάρδια»).
Με αφορμή τα 40 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Καββαδία (10 Φεβρουαρίου 1975) επιδιώκουμε να προσεγγίσουμε ορισμένες πλευρές από τη «Βάρδια» του. H «Βάρδια» κυκλοφόρησε το 1954 απ’ τις εκδόσεις «Α. Καραβιάς» και επανακυκλοφόρησε το 1976 απ’ τις εκδόσεις «Κέδρος»1. Το 1969 δημοσιεύθηκε στα γαλλικά, σε μετάφραση του Guy (Michel) Saunier, από τον οίκο «Stock»2. Στις μέρες μας κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις «Άγρα».
Κοινή διαπίστωση είναι ότι η «Βάρδια» δεν ανήκει σε κάποιο λογοτεχνικό είδος3. Αν, τελικά, έχει σημασία η ειδολογική κατάταξη, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το «χαρακτηρισμό πεζογράφημα», τον οποίο «προτιμούν οι γραμματολόγοι»4. Βέβαια, μένοντας στο χαρακτηρισμό αυτό αφαιρούμε πάρα πολλές πλευρές του έργου. Ίσως η άποψη του Guy (Michel) Saunier πως η «Βάρδια» «ανήκει ταυτόχρονα σε διάφορα λογοτεχνικά είδη: μυθιστόρημα, φανταστική αυτοβιογραφία, ποίηση»5 να είναι η πιο σωστή.
«Ξεφεύγοντας» από την «ανάγκη» ειδολογικής κατάταξης της «Βάρδιας» έχουμε τη δυνατότητα να περάσουμε σε άλλα ενδιαφέροντα ζητήματα, όπως η σχέση του έργου με τα ποιήματα του Νίκου Καββαδία. Ο Guy (Michel) Saunier θεωρεί ότι η «Βάρδια» έχει κεντρική θέση στο σύνολο του έργου του Καββαδία και εκτιμά ότι «αποτελεί την κατάληξη, την κατακλείδα του προγενέστερου έργου, που την προετοιμάζει από κείμενο σε κείμενο, από συλλογή σε συλλογή»6. Την ίδια άποψη έχει και ο Δ. Καλοκύρης, διατυπώνοντας το παρακάτω ερώτημα – συμπέρασμα: «Μήπως όλο το ποιητικό του έργο είναι, τελικά, ένα ποίημα εν προόδω και η «Βάρδια»(σχηματικά) ο υπομνηματισμός του»;7
Ποια είναι, όμως, η σύνδεση του τίτλου του βιβλίου με το περιεχόμενο του έργου; Η λέξη «βάρδια» «δεν είναι απλώς ένας χρονικός προσδιορισμός. Είναι ένα στίγμα χρονοτοπικό. Είναι ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, στο κατάστρωμα ενός εμπορικού, πρώην πολεμικού πλοίου, του «Πυθέα». Εκεί συγκεντρώνονται τα μέλη του πληρώματος για να συζητήσουν μεταξύ τους, να μονολογήσουν, να πραγματοποιήσουν τα ταξίδια
τους»8
Τα ταξίδια των ναυτικών, όμως, «δε γίνονται εκεί που πλέει ο «Πυθέας», αλλά στους χώρους της μνήμης, της φαντασίωσης, της παραίσθησης και του ονείρου»9. Το ταξίδι «είναι μόνο το πρόσχημα για την αναμόχλευση συνειδήσεων. άλλωστε, από τον τίτλο ακόμη απομακρυνόμαστε από τις νόρμες της ταξιδιωτικής αφήγησης»10. Σε πολλά σημεία, μάλιστα, «περιγράφεται, με χίλιες αφορμές, και σχολιάζεται η ζωή, η ανθρώπινη μοίρα των ναυτικών, με την απαίσια τροφή, την έλλειψη νερού, τον εγκλωβισμό, την απομόνωση, τη σχεδόν ανέφικτη επικοινωνία με αλληλογραφία, τις βαριές μανούβρες, το συνεχή κίνδυνο»11.
Ο Καββαδίας, γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου, «δεν κρύβει τίποτα από τις εμπειρίες του ναυτεργάτη, τονίζοντας τις άσχημες πλευρές αυτής της ζωής»12. «Κατορθώνει», σημειώνει ο Τίμος Μαλάνος, «μέσα τόσο σε λίγες σχετικώς σελίδες, να δώσει αμέτρητα σκίτσα – περισσότερο ή λιγότερο φιξαρισμένα, ανάλογα με την ιδιοτροπία της μνήμης – απ’ τη σκληρή πραγματικότητα των πλοίων και ιδίως από τον κόσμο των πολύπειρων και βασανισμένων ανθρώπων τους»13.
Ο λόγος και η αφήγησ«Βάρδια»
«Κορμός» της «Βάρδιας» είναι ο λόγος. Λόγος μόνο ναυτικός; Όχι, παρά το γεγονός ότι το λεξιλόγιο είναι γεμάτο απ’ τη ναυτική ορολογία. Ο λόγος της «Βάρδιας» είναι «λιτός, προφορικός με κοφτερή γλώσσα που φθάνει πολλές φορές (κυρίως στους ολοζώντανους διαλόγους) τα όρια της αθυροστομίας», είναι μια επιτυχημένη «σύζευξη του αφηγηματικού και του λυρικού λόγου»14.
Είναι η «Βάρδια» αυτοβιογραφική; Σίγουρα υπάρχουν αυτοβιογραφικά στοιχεία, αλλά θα αδικούσαμε το έργο, εάν το διαβάζαμε σαν μια αυτοβιογραφία. Ο Τίμος Μαλάνος σημειώνει σχετικά: «Θα μπορούσαμε να ισχυρισθούμε ότι το μυθιστόρημα του αποτελείται περισσότερο από προσωπικές ιστορίες, και ότι λίγο απέχει από ένα αυτοβιογραφικό ημερολόγιο. Αλλά θα το αδικούσαμε. Η οξύτατη παρατηρητικότητα του συγγραφέα φανερό είναι πως έχει τόσο στενά συνεργαστεί με τη μνήμη του, ώστε αυτά που προσφέρει στις σελίδες του, παρ’ όλο τον υποκειμενισμό τους, να παρουσιάζουν συνάμα μια γενικότερη αξία. Την αξία μιας υποβλητικής απόδοσης κλιμάτων ανθρώπινων ψυχικών τοπίων»15.
Με μια πρώτη ματιά η «Βάρδια» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «βιωματική αφήγηση», σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνει στον όρο ο Γ. Αραγής16, δηλαδή «εκείνη την αφήγηση η οποία διαθέτει βιωματικό έρμα»17. Πάντως, παρόλο που ο όρος ταιριάζει στην περίπτωση του βιβλίου του Καββαδία, υπάρχει και η εξής ένσταση: Ποια αφήγηση, τελικά, δεν έχει «βιωματικό έρμα»; Εξαρτάται, βέβαια, και απ’ το φιλοσοφικό και ιδεολογικό «βάρος» και την ερμηνεία που δίνεται στη λέξη «έρμα»… Άλλη συζήτηση αυτή…
Και η βάρδια αρχίζει πάλι…
Ας τελειώσουμε αυτό το μικρό αφιέρωμα με τις τελευταίες λέξεις της «Βάρδιας»: « Η πλώρη του «Πυθέα» ξάνοιξε αριστερά. Απόξω νετάρανε τους κάβους από τις δέστρες, δύο γυναίκες με φορέματα βραδινά. Όταν τελειώσανε, σηκώσανε τα μαντήλια και χαιρετήσανε»18…
1. Κυρ. Ντελόπουλος,Νίκος Καββαδίας – Βιβλιογραφία 1928- 1982, Εκδόσεις Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ), Αθήνα 1983, σ. 27 -28 2..Βλ. Guy (Michel) Saunier, «Ετούτο το κορμί το τόσο αμαρτωλό…»- Έρευνα στο μυθικό κόσμο του Νίκου Καββαδία, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2004, σ. 14 –3. Βλ. Μαίρη Μικέ, «Η κριτική υποδοχής της Βάρδιας», Η «Βάρδια» του Νίκου Καββαδία – Εικονογραφήσεις και Μεταμορφώσεις, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2004, σ. 11- 19-4. Δημήτρης Καλοκύρης, Χρυσόσκονη στα γένια του Μαγγελάνου, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2004, σ. 50. 5. Guy (Michel) Saunier, «Ετούτο το κορμί το τόσο αμαρτωλό…»- Έρευνα στο μυθικό κόσμο του Νίκου Καββαδία,, ό. π, σ. 12 –6.Guy (Michel) Saunier, «Ετούτο το κορμί το τόσο αμαρτωλό…»- Έρευνα στον μυθικό κόσμο του Νίκου Καββαδία, ό. π, σ. 16- 7.Δημήτρης Καλοκύρης,Χρυσόσκονη στα γένια του Μαγγελάνου, ό. π, σ. 80 – 81- 8. Μαίρη Μικέ, «Ο λεκτικός κόσμος»,Η «Βάρδια» του Νίκου Καββαδία – Εικονογραφήσεις και Μεταμορφώσεις, ό. π, σ. 26 – 27-9.Ό. π , σ. 27-10. Ό. π , σ. 29 -11. Guy (Michel) Saunier, «Ετούτο το κορμί το τόσο αμαρτωλό…»- Έρευνα στο μυθικό κόσμο του Νίκου Καββαδία, ό. π, σ. 17 –12.Φίλιππος Φιλίππου, Ο πολιτικός Νίκος Καββαδίας, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 1996, σ. 94 – 13.Τίμος Μαλάνος, «Το μυθιστόρημα ενός ναυτικού»,Δειγματολόγιο,Εκδόσεις Φέξη, Αθήνα 1962, σ. 180 – 14. Τάσος Κόρφης, Νίκος Καββαδίας – Συμβολή στη μελέτη της ζωής και του έργου του, ό, π. σ. 37-15.Τίμος Μαλάνος, «Το μυθιστόρημα ενός ναυτικού», Δειγματολόγιο, ό.π, σ. 179-16. Βλ. Γιώργος Αραγής, «Βιωματική και αυτοβιογραφική αφήγηση: Δύο διαφορετικές έννοιες», Αστική εμπειρία και αστική ιθαγένεια της νεοελληνικής λογοτεχνίας (δοκίμια), Εκδόσεις Σοκόλη, Αθήνα 2001, σ. 135- 140-17. Ό. π, σ. 135-18. Νίκος Καββαδίας, Βάρδια, Εκδόσεις Άγρα, ΙΕ Ανατύπωση, Αθήνα, Οκτώβρης 2008,σ. 219.
http://www.imerodromos.gr/kavvadias-antistash/
style="display:inline-block;width:250px;height:250px"
data-ad-client="ca-pub-9897597435333950"
data-ad-slot="5336220628">