ΜΑΝΟΣ ΒΟΥΛΑΡΙΝΟΣ_ΠΕΤΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ.. Γιατί παραμένουν ΑΣΥΛΛΗΠΤΟΙ; Πόσα εκατομμύρια είναι ένα δισεκατομμύριο;
Ιανουαρίου 12, 2017pitsiriki1
Ο Μάνος Βουλαρίνος και ο Πέτρος Νικολάου έλυσαν τον απόλυτο γρίφο με ένα απλό ρεπορτάζ στους δρόμους της Αθήνας. Ρώτησαν τους αθηναίους, κυρίως νέα παιδιά πόσα εκατομμύρια είναι το δισεκατομμύριο. Μόνο οι 3 στους 50 είχαν την σωστή απάντηση. Και να σκεφθείτε ότι πρόκειται για μια γενιά που παίζει τα smartphones στα δάχτυλα.
Οταν λοιπόν ένα κράτος διαθέτει τόσο άσχετους πολίτες μην αναρωτιέσαι για την κατάντια μας, γι΄αυτούς που μας κυβερνούν και για την συμπαντική συνειδητότητα του Αρτέμη Σώρρα.
Πρόκειται για λαό απαίδευτο, αδιάβαστο, αούα και πέρα βρέχει. Και δυστυχώς οι αούα πολλαπλασιάζονται με μαθηματική ταχύτητα και αυτό είναι το ολέθριο για τη χώρα. Και καλά αυτά τα νέα παιδιά, αναρωτιέσαι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές που πληρώνονται από το ελληνικό δημόσιο-δηλαδή από μας-τι τους διδάσκουν; Γιατί πληρώνουμε τους δασκάλους και τους καθηγητές όταν παράγουν τέτοιους απαίδευτους μαθητές;
To γεγονός πάντως ότι οι Βουλαρίνος και Νικολάου αναδεικνύουν την ηλιθιότητα και την άγνοια των νεοελλήνων είναι μια αντιστασιακή πράξη απέναντι στους μαζικούς ψεκασμούς της εκάστοτε εξουσίας από τους οποίους στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορούν να γλιτώσουν ούτε οι μαθητές αλλά ούτε οι δάσκαλοι και οι γονείς. Κι αν ένα παιδί δεν ξέρει πόσα εκατομμύρια είναι το δισεκατομμύριο γύρευε τι βαθιά μεσάνυχτα κουβαλάει για άλλα πιο ουσιατικά θέματα που διαμορφώνουν την ανθρώπινη προσωπικότητα.
Καλά θα κάνουν πάντως οι παρουσιαστές της εκπομπής να σταματήσουν να αποκαλύπτουν την ηλιθιότητα του νεοΕλληνα ώστε να μπορούν χαλαρά οι κυβερνώντες να υποστηρίζουν ότι για όλα φταίει ο Σόιμπλε. Κανονικά οι Βουλαρίνος-Νικολάου πρέπει να συλληφθούν πάραυτα!
Ο Μάνος Βουλαρίνος είναι πράγματι ένας ευφυής Έλληνας.-γράφει ο Ανδρέας Ζαμπούκας στο liberal.gr. Η σατιρική εκπομπή του στον ΣΚΑΙ μαζί με τον Πέτρο Νικολάου, ίσως περιέχει τις πιο εύστοχες πολιτικές αναλύσεις για όσα συμβαίνουν γύρω μας. Κι αυτό γιατί, μέσα από τις υπερβολές, αναδεικνύονται μεγάλες αλήθειες που δεν μπορεί ο παρωχημένος «ορθός λόγος»- ποιος τον εμπιστεύεται πια;- να εκφράσει τόσο παραστατικά.
Στην τελευταία του εκπομπή, πρόβαλε ένα βίντεο, με μια χιουμοριστική δημοσκόπηση στο δρόμο, με το απλό ερώτημα «πόσα εκατομμύρια έχει ένα δισεκατομμύριο;». Και σύμφωνα με τον ίδιο, μόνο οι τρεις από τους πενήντα ερωτηθέντες μπόρεσαν να απαντήσουν στην ερώτηση!
Οπωσδήποτε, δεν πρόκειται ούτε για επιστημονική έρευνα ούτε και τα αποτελέσματά της μπορούν να δώσουν ένα έγκυρο δείγμα για ασφαλή συμπεράσματα. Εκείνο όμως που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι αυτό που παρακολουθούμε στις κάμερες είναι γεγονός. Νέοι άνθρωποι δεν είναι σε θέση να απαντήσουν σωστά για ένα μέγεθος που το ακούνε καθημερινά, να ανακυκλώνεται στην ενημέρωσή τους. Όπως επίσης, νέοι άνθρωποι, σε άλλη παρόμοια εκπομπή, απαντούσαν με βεβαιότητα για ζητήματα που δεν γνώριζαν ή που δεν είχαν αξιολογήσει ποτέ τους (συμφωνούσαν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι κάτι διαφορετικό από τη Μεγάλη Βρετανία κτλ).
Είναι πράγματι, απογοητευτικό ότι αυτές οι έρευνες δεν γίνονται από επιστημονικές ομάδες και ακόμα πιο θλιβερό, ότι το πολιτικό μας σύστημα δεν τις αξιολογεί όπως πρέπει. Απλά, η κοινή γνώμη αντιμετωπίζεται σαν μία μάζα πελατών που κάτι ψηφίζει ή κάτι αποστρέφεται. Το ότι λοιπόν, τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά ερευνώνται μόνο από μία σατιρική εκπομπή είναι ένα πρόβλημα και θα πρέπει να μας απασχολήσει πάρα πολύ σοβαρά στο μέλλον.
Τα συμπεράσματα είναι πολλά αλλά κρατώ τα δύο πιο σημαντικά. Το ένα είναι ο λειτουργικός αναλφαβητισμός των σημερινών πολιτών και το δεύτερο, η θρασύτητα με την οποία εκδηλώνεται η ημιμάθειά τους. Και βέβαια, αυτό δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά και άλλες κοινωνίες στον υπόλοιπο κόσμο. Το θέμα βέβαια είναι αν η άγνοια βασικών λειτουργιών και γνώσεων της καθημερινότητας – δείγματα λειτουργικού αναλφαβητισμού- επηρεάζει την ζωή τους και αν η ημιμάθεια ευτελίζει το επίπεδο της δημοκρατίας, ως λειτουργικό πολίτευμα στις κοινωνίες.
Δύο παραδείγματα θα μας πείσουν: Οι Έλληνες που δεν γνωρίζουν πόσα εκατομμύρια είναι ένα δισεκατομμύριο… προφανώς δεν έχουν την αίσθηση του μεγέθους των κεφαλαίων με τα οποία κινείται η οικονομία μιας χώρας. Γενικότερα, θα πρέπει να έχουν πρόβλημα με το μέγεθος ως αξία. Οπότε είναι φυσικό να μην αντιλαμβάνονται την εξαπάτηση ενός ανθρώπου που επιμένει ότι διαθέτει 600 δισεκατομμύρια για την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους! Επίσης, η άγνοιά τους ή η ημιμάθεια για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους διεθνείς συσχετισμούς, τους καθιστά ευάλωτους σε οποιαδήποτε πολιτική προπαγάνδα πους τους υπόσχεται «σχίσιμο μνημονίων» και «επανάσταση» χωρίς κόστος!
Αν λοιπόν, συνεχίσουμε να αδιαφορούμε για τον πολλαπλασιασμό αυτού του είδους ανθρώπων και δεν αλλάξουμε τα εκπαιδευτικά μας συστήματα, είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να μην έχουμε πια «δημοκρατία πολιτών» αλλά μόνο «δημοκρατία αριθμών»! Ήδη, στις προηγούμενες εκλογές, το ποσοστό αποχής έφτασε στο 50% και στις επόμενες ίσως γίνει ακόμα περισσότερο. Ποιοι είναι αυτοί που απέχουν; Κυρίως, οι λειτουργικά αναλφάβητοι νέοι! Αυτοί που για τους οποίους το πολιτικό σύστημα συνεχίζει να αδιαφορεί με απίστευτη αλαζονεία και να στρέφει το βλέμμα του μόνο προς τους συνταξιούχους και τους δημόσιους υπαλλήλους! Αλλά και όταν ψηφίζουν τα κριτήριά τους είναι όμοια με αυτά μιας επιτροπής διαγωνισμού μαγειρικής ή τηλεοπτικού διαγωνισμού!
Όλα τα κρούσματα ολοκληρωτισμού που παρατηρούμε γύρω μας οφείλονται στον λειτουργικό αναλφαβητισμό και στην ημιμάθεια. Στην αδυναμία του σύγχρονου ανθρώπου να κατανοήσει τα μεγέθη και τα δεδομένα της πραγματικότητας που τον περιβάλλει. Και ως εκ τούτου, να μην μπορεί να συνδιαλλαγεί με την εξουσία που παίρνει τις αποφάσεις για λογαριασμό του.
Χωρίς παιδεία και κρίση, χωρίς ορθολογική αντίληψη μεγεθών και ορίων, δεν μπορεί να υπάρξει δημοκρατία στο μέλλον. Κι αν καμιά φορά λέμε αγανακτισμένοι «μα κοιτάξτε τους, αυτοί τώρα έπρεπε να ψηφίζουν;» δεν θέλουμε να τους αποκλείσουμε- δεν έχουμε κανένα τέτοιο δικαίωμα! Οι πιο πολλοί αποκλείονται από μόνοι τους. Έχουμε μόνο την υποχρέωση να θέσουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις μιας υγιούς δημοκρατίας, όπου ο άνθρωπος θα είναι νοήμων πολίτης και όχι ενεργούμενο μέσο κάθε πονηρής εξουσίας. Έρμαιο στις ορέξεις του κάθε «δισεκατομμυριούχου» πολιτικάντη. Είτε είναι αληθινός σαν τον Τραμπ, είτε «πέτσινος» σαν τον Σώρρα είτε «εργολάβος απαλλοτριώσεων» σαν τον Τσίπρα…
Αυτά γράφει ο Ανδρέας Ζαμπούκας στο liberal.gr.
To ρεπορτάζ του Βουλαρίνου έρχεται απλά να επιβεβαιώσει τα σοκαριστικά στοιχεία που προέκυψαν από τα αποτελέσματα του ΟΟΣΑ.
Τα 15χρονα Ελληνόπουλα πάτωσαν στα αποτελέσματα της έκθεσης διεθνούς αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων που εκδίδεται από τον Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), Pisa 2015. Όπως προκύπτει από την εφετινή έκθεση του ΟΟΣΑ οι 15χρονοι μαθητές κατέλαβαν την 32η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του Οργανισμού!!! Κι όλα αυτά παρόλο οι Ελληνες μαθητές λιώνουν στα Φροντιστήρια και οι ελληνικές οικογένειες δαπανούν ιλιγγιώδη ποσά στην εκπαίδευση των παιδιών. Τα αποτελέσματα είναι σοκαριστικά αν σκεφθείς ότι οι νέες γενιές είναι αυτές που θα πάρουν τις τύχες της χώρας στα χέρια τους. Τα δύο τελευταία χρόνια τόσο τα Ελληνόπουλα όσο και οι μαθητές από την Κύπρο πατώνουν_δηλαδή αποδεικνύονται τούβλα!!! Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θα έπρεπε να υπάρξει εθνικός συναγερμός αλλά δεν άνοιξε ρουθούνι!!!
Πλήρης απάθεια της κοινωνίας αλλά και της πολιτικής ηγεσίας γι΄αυτή την σοκαριστική είδηση που δείχνει την νοητική παράλυση της νέας γενιάς αλλά εξηγεί και σε μεγάλο βαθμό γιατί δεν υπάρχει αντίδραση από την σαπισμένη κοινωνία ακόμη και στα πιο ακραία μέτρα που παίρνει αυτή η κυβέρνηση_όπως και οι προηγούμενες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΒΗΜΑτος οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών εμφανίζουν κάμψη και σε σχέση με τις ελληνικές επιδόσεις των προηγούμενων χρόνων στους τομείς της Κατανόησης κειμένου και των Επιστημών. Δηλαδή μιλάμε για τα απόλυτα τούβλα!!!
Οι εξηγήσεις θα μπορούσαν να είναι πολλές αλλά σε μια χώρα που καταδιώκει την Αριστεία δεν χρειάζεται να εμβαθύνεις για να ερμηνεύσεις αυτή την εθνική απώλεια. Ομως είναι τρομαχτικό για όσα έρχονται σ΄αυτό εδώ τον τόπο το γεγονός ότι αυτά τα τούβλα έχουν ίδια δικαιώματα ψήφου με τους υπόλοιπους που συμμετέχουν σε εκλογές, δημοψηφίσματα και πάει λέγοντας. Η τύχη της Ελλάδας θα περάσει σε μια γενιά ηλιθίων πολιτών-ναι μπορεί να υπάρξουν ακόμη πιο ηλίθιοι από εμάς-που θα εμπιστεύονται τις τύχες τους σε ακόμη πιο ηλιθίους πολιτικούς ταγούς και πάει λέγοντας.
Η διεθνής αξιολόγησης PISA, συντάσσεται κάθε τρία χρόνια και βρίσκεται υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ.
Η χώρα μας έλαβε 455 βαθμούς στις επιστήμες (-6 σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα), 467 στην κατανόηση κειμένου (-8) και 454 στα μαθηματικά (+1).
Καλύτεροι στον κόσμο για μια ακόμη φορά, σύμφωνα με τα κριτήρια της έκθεσης αυτής, είναι οι μαθητές της Σιγκαπούρης, που ξεπερνούν τους 550 βαθμούς. Ακολουθούν οι μαθητές της Ιαπωνίας και της Εσθονίας. Στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται ακόμη η Ταϊβάν, η Φινλανδία, το Μακάο, ο Καναδάς, το Βιετνάμ, το Χονγκ Κονγκ και η Κίνα.
Πρώτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Βρετανία, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Ιρλανδία το Βέλγιο, η Πολωνία, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Αυστρία και η Ισπανία. Χαμηλότερη βαθμολογία από τη χώρα μας έλαβε η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Κύπρος και άλλες χώρες των δυτικών Βαλκανίων.
Πάντως και στις τρεις κατηγορίες, οι επιδόσεις των Ελλήνων 15χρονων είναι κάτω από τον μέσο όρο των χωρών μελών του ΟΟΣΑ. Δεν υπάρχουν λόγια ούτε για τους δασκάλους και καθηγητές, ούτε για τους γονείς και τους αρμόδιους υπουργούς. Δεν υπάρχουν λόγια ώστε να αποδώσεις το μέγεθος αυτής της εθνικής απώλειας.
Στην έρευνα συμμετείχαν 72 χώρες/οικονομίες (35 χώρες του ΟΟΣΑ και 37 συνεργαζόμενες χώρες/οικονομίες) και αξιολογήθηκαν περίπου 540.000 μαθητές οι οποίοι αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα 29 εκατομμυρίων 15χρονων μαθητών από τα σχολεία των 72 αυτών χωρών.
Από την Ελλάδα συμμετείχαν περίπου 5.500 15χρονοι μαθητές, από 212 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο φορέας υλοποίησης του PISA στην Ελλάδα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Το PISA 2015 περιλάμβανε ένα Ηλεκτρονικό Τεστ, δίωρης διάρκειας για κάθε μαθητή, το οποίο στην Ελλαδα διεξήχθη στα εργαστήρια Η/Υ των σχολείων του δείγματος. Τα θέματα αποτελούνταν από ερωτήσεις κλειστού τύπου και ανοικτές ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
Οι μαθητές συμπλήρωσαν επίσης – ένα ηλεκτρονικό Ερωτηματολόγιο διάρκειας 35 λεπτών, το οποίο συλλέγει πληροφορίες για τους ίδιους τους μαθητές, την οικογένειά τους, το σχολείο τους και τις μαθησιακές τους εμπειρίες. – δύο σύντομα ηλεκτρονικά Ερωτηματολόγια, το ένα σχετικά με την εξοικείωση τους με τις Νέες Τεχνολογίες και το δεύτερο για την πορεία τους στο σχολείο (πχ. αν έχουν διακόψει τη φοίτησή τους, τι σκέφτονται για το μελλοντικό τους επάγγελμα).
Οι διευθυντές των σχολείων του δείγματος συμπλήρωσαν ένα ηλεκτρονικό Ερωτηματολόγιο παρέχοντας στοιχεία για το Εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους και το μαθησιακό περιβάλλον στο σχολείο τους.
Tα αποτελέσματα του PISA 2015 στις Φυσικές Επιστήμες:
– Η Σιγκαπούρη (με μέσο όρο 556 μονάδες) έχει την υψηλότερη επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες. Η Ιαπωνία, η Εσθονία, η Φινλανδία και ο Καναδάς έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.
– Η Ελλάδα (με μέσο όρο 455 μονάδες) κατατάσσεται στην ομάδα των χωρών με χαμηλότερη επίδοση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ (με στατιστικά σημαντική διαφορά). Η Σλοβακία, η Χιλή και η Βουλγαρία είναι οι χώρες των οποίων η επίδοση δεν παρουσιάζει στατιστικά σημαντική διαφορά από την επίδοση της Ελλάδας.
– Τα αποτελέσματα φανερώνουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις χώρες, όσον αφορά στις γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες. Για παράδειγμα, ο μέσος όρος της Σιγκαπούρης και της Ελλάδας διαφέρουν κατά 101 μονάδες. Έχει η υπολογιστεί ότι η φοίτηση στο σχολείο για ένα σχολικό έτος αντιστοιχεί σε 38 μονάδες, επομένως τα αποτελέσματα δείχνουν ότι, κατά μέσο όρο, τους μαθητές από τις δύο αυτές χώρες τους χωρίζει περίπου μια διαφορά 2.5 ετών φοίτησης στο σχολείο.
– Το 8% των μαθητών από τις χώρες του ΟΟΣΑ (και το 24% των μαθητών από τη Σιγκαπούρη) πέτυχαν εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις στις Φυσικές Επιστήμες και κατατάσσονται στα δύο υψηλότερα επίπεδα – το 5 ο και το 6 ο – της κλίμακας εγγραμματισμού του PISA. Οι μαθητές αυτοί έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν γνώσεις και δεξιότητες στις Φυσικές Επιστήμες με αυτόνομο και δημιουργικό τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις απαιτήσεις ποικίλων περιστάσεων, ακόμα και αυτών με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένοι.
– Στην πλειοψηφία των χωρών που διαθέτουν συγκρίσιμα στοιχεία, δεν σημειώθηκαν σημαντικές μεταβολές στις επιδόσεις από το 2006 (όπου οι Φυσικές Επιστήμες ήταν και πάλι το κύριο αντικείμενο της αξιολόγησης), παρά την μεγάλη ανάπτυξη που έχει σημειωθεί στον τομέα της επιστήμης και της τεχνολογίας σε αυτό το διάστημα. Υπάρχουν, όμως, κάποιες χώρες όπου ο μέσος όρος στις Φυσικές Επιστήμες βελτιώθηκε ανάμεσα στο 2006 και 2015 όπως στην Κολομβία, το Ισραήλ το Μακάο (Κίνα), την Πορτογαλία, το Κατάρ και τη Ρουμανία. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, στο Μακάο (Κίνα), στην Πορτογαλία και στο Κατάρ αυξήθηκαν τα ποσοστά των μαθητών με επιδόσεις που τους κατατάσσουν στο 5 ο επίπεδο ή ακόμα υψηλότερα και ταυτόχρονα μειώθηκαν τα ποσοστά των μαθητών με επιδόσεις χαμηλότερες του επιπέδου 2, το οποίο θεωρείται το βασικό επίπεδο στην κλίμακα εγγραμματισμού για τις Φυσικές Επιστήμες.
– Παρόλο που η διαφορά στις επιδόσεις στις Φυσικές Επιστήμες δεν είναι ιδιαίτερα σημαντική ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια, κατά μέσο όρο, σε 33 χώρες/οικονομίες τα ποσοστά των αγοριών με ιδιαίτερα υψηλή επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα των κοριτσιών. Η Φινλανδία είναι η μόνη χώρα, όπου τα κορίτσια έχουν περισσότερες πιθανότητες από τα αγόρια να επιτύχουν ιδιαίτερα υψηλή επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες.
Tα αποτελέσματα του PISA 2015 στην Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά:
– Η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα), ο Καναδάς και η Φινλανδία έχουν την υψηλότερη επίδοση στην Κατανόηση Κειμένου.
– Περίπου το 20% των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, δεν κατορθώνουν να επιτύχουν επιδόσεις του επιπέδου 2, του βασικού επιπέδου στην κλίμακα εγγραμματισμού για την Κατανόηση Κειμένου.
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, η διαφορά στις επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου υπέρ των κοριτσιών μειώθηκε κατά 12 μονάδες ανάμεσα στο 2009 και το 2015.
– Οι Χώρες/οικονομίες της Ασίας, όπως η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα), το Μακάο (Κίνα) και η Ταϊβάν (Κίνα) έχουν τις υψηλότερες επιδόσεις στα Μαθηματικά από όλες τις υπόλοιπες συμμετέχουσες χώρες.
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, ένας στους δέκα μαθητές έχει ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, αλλά στη Σιγκαπούρη ισχύει το ίδιο για πάνω από έναν στους τρεις μαθητές. Ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση.
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, το 13% της διακύμανσης της επίδοσης των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, την Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά εξηγείται από το κοινωνικο-οικονομικό τους περιβάλλον.
– Ο Καναδάς, η Δανία, η Εσθονία, το Χονγκ Κονγκ (Κίνα) είναι όλες χώρες με υψηλή μέση επίδοση στις Φυσικές Επιστήμες και παράλληλα, μεγάλο ποσοστό μαθητών τους από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα εγγραμματισμού στην κλίμακα των Φυσικών Επιστημών.
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, οι μαθητές που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, έχουν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να μην ενταχθούν ούτε στο βασικό επίπεδο 2 σε σχέση με τους 7 συμμαθητές τους από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον. Αλλά, περίπου το 29% των μαθητών από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον θεωρούνται ως «ανθεκτικοί» (έχουν δηλαδή υψηλές επιδόσεις, παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν λόγω της προέλευσής τους). Στο Μακάο (Κίνα) και στο Βιετνάμ, οι μαθητές οι οποίοι προέρχονται από το πλέον δυσμενές περιβάλλον (με βάση διεθνή δείκτη) έχουν υψηλότερες επιδόσεις από μαθητές οι οποίοι προέρχονται από το πλέον ευνοϊκό περιβάλλον σε περίπου 20 άλλες συμμετέχουσες χώρες/οικονομίες στο PISA.
– Στη Χιλή, το Μεξικό, τη Σλοβενία, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανάμεσα στο 2006 και το 2015, η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος των μαθητών στις επιδόσεις τους μειώθηκε. Δηλαδή, έγινε λιγότερο προβλεπτικός παράγοντας για αυτές, ενώ παράλληλα σε αυτές τις χώρες η μέση επίδοση παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών έχουν δύο φορές μεγαλύτερες πιθανότητες από τους γηγενείς συμμαθητές τους να μην ενταχθούν στο βασικό Επίπεδο 2 της κλίμακας των Φυσικών Επιστημών και αυτό, αφού συνυπολογιστεί η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος. Όμως, το 24% των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών και από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον θεωρούνται «ανθεκτικοί». Στάσεις των μαθητών απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες Το ενδιαφέρον και η θετική στάση απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες διαμορφώνονται από δύο παράγοντες: τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές βλέπουν τον εαυτό τους – σε τι πιστεύουν ότι είναι καλοί και τι πιστεύουν ότι είναι χρήσιμο για αυτούς – και πώς αξιολογούν τις Φυσικές Επιστήμες καθώς και τις δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτές (πχ αν τις θεωρούν σημαντικές, ευχάριστες και χρήσιμες).
– Στις χώρες του ΟΟΣΑ, κατά μέσο όρο, σχεδόν ένας στους τέσσερις μαθητές πιστεύει ότι στο μέλλον θα εξασκήσει ένα επάγγελμα το οποίο απαιτεί περαιτέρω εκπαίδευση, μετά το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, στον ευρύτερο χώρο των Φυσικών Επιστημών.
– Σε 41 χώρες/οικονομίες τα κορίτσια έχουν χαμηλότερη αυτοαποτελεσματικότητα από τα αγόρια όσον αφορά θέματα των Φυσικών Επιστημών. (Ενδεικτικό παράδειγμα: δυσκολεύονται περισσότερο από τα αγόρια να εξηγήσουν τον ρόλο των αντιβιοτικών στην καταπολέμηση μιας ασθένειας, ή το λόγο για τον οποίο σε κάποια μέρη συμβαίνουν πιο συχνά σεισμοί από ό,τι σε κάποια άλλα).
– Μια μειοψηφία μαθητών δήλωσε στο Ερωτηματολόγιο του μαθητή ότι παρακολουθεί προγράμματα στην τηλεόραση που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, επισκέπτεται ιστοσελίδες για θέματα Φυσικών Επιστημών ή διαβάζει συχνά ή πολύ συχνά άρθρα εφημερίδων ή περιοδικών γύρω από θέματα Φυσικών Επιστημών.
– Τα αγόρια που δηλώνουν ότι ασχολούνται με δραστηριότητες που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες είναι περίπου διπλάσια από τα κορίτσια που δηλώνουν το ίδιο. Αυτή η διαφορά υπέρ των αγοριών καταγράφεται και στις 57 χώρες/οικονομίες οι οποίες συμπεριέλαβαν τη σχετική ερώτηση στο ερωτηματολόγιο του μαθητή.
PISA: Το μυστικό της εσθονικής επιτυχίας
Ενώ οι έλληνες μαθητές κατέλαβαν μόλις την 43η και οι Γερμανοί την 16η, οι μαθητές της μικρής Εσθονίας αναρριχήθηκαν φέτος στην 3η θέση_μεταδίδουν οι Κάρστεν Σμίστερ / Κώστας Συμεωνίδης_DW
Το μυστικό της επιτυχίας είναι η τήρηση μιας βασικής αρχής, όπως εξηγεί η Κάρεν Λουκ, διευθύντρια σχολείου στο Τάρτου, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Εσθονίας:
«Επικεντρώνουμε στην ισότητα των ευκαιριών. Σε αυτό οφείλονται τα θετικά αποτελέσματα. Δεν διαχωρίζουμε επ’ ουδενί τα παιδιά σε διαφορετικές ομάδες, (για παράδειγμα) σε ομάδες υψηλών επιδόσεων και σε άλλες για πιο αδύναμους μαθητές. Όχι δεν το κάνουμε αυτό».
Κανέναν απολύτως ρόλο δεν παίζει ούτε η καταγωγή αλλά ούτε και η κοινωνική προέλευση. Είτε προέρχονται από εύπορες είτε από φτωχές οικογένειες, είτε έχουν ρωσικές ή άλλες ρίζες, στο σχολείο ισχύει το ίδιο για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά: ίσες ευκαιρίες για όλους και φυσικά δωρεάν. Η σχετική νομοθεσία που χρονολογείται από το 1992 διασφαλίζει τις ίδιες δυνατότητες και για όλες τις μειονότητες καθώς και για όλους τους Εσθονούς τη δια βίου μάθηση.
Το εσθονικό παιδαγωγικό σύστημα δεν προβλέπει νέες παιδαγωγικές μεθόδους ή «πειράματα», παρότι μαθητές και δάσκαλοι έχουν σημαντικά περιθώρια να προσαρμόσουν τη διδασκαλία και τη μάθηση. Οι ακολουθούμενες μέθοδοι είναι μάλλον συντηρητικές και τα περιεχόμενα πολύ σαφή. Μιλώντας στο σουηδικό ραδιόφωνο ο εσθονός υφυπουργός Παιδείας Μαρτ Λάιντμετς αναφέρθηκε σε δυο βασικούς πυλώνες της εσθονικής επιτυχίας:«Δεν κάνουμε κάποια επανάσταση, αλλά διαρκώς μικρές αλλαγές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αλλάζουμε εκ βάθρων το εκπαιδευτικό σύστημα. Σύμφωνα με την PISA διαθέτουμε παγκοσμίως το καλύτερο σύστημα όσον αφορά την ισότητα των ευκαιριών. Δεν παίζει ρόλο εάν προέρχεσαι από μια φτωχή ή μια πλούσια οικογένεια. Σε κάθε περίπτωση θα πας στο σχολείο όπου τα αποτελέσματα είναι καλά και ισορροπημένα».
Σύμφωνα με την νέα έκθεση του ΟΟΣΑ μάλιστα τα δυο τρίτα των μαθητών στην Εσθονία δηλώνουν ικανοποιημένοι με τα σχολεία και τους δασκάλους τους.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΚΑΙ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ GOOGLE ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°