-
-
Απόγνωση: Οδοιπορικό στην Ειδομένη
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Νεκρά δύο ανήλικα κορίτσια προσφυγών ανοιχτά της Ρω
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Δεν το σιχάθηκε το ίδιο παραμύθι ο τσιπ(ρ)αρισμένος;
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Γκάφα Τσίπρα! Παραδέχθηκε σε tweet ότι υπάρχουν παράνομοι μετανάστες!
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
ΝΕΑ ΠΡΟΔΟΣΙΑ… Με Υπογραφή Τόσκα… Δεν Πάνε Έλληνες Αστυνομικοί στα Τουρκικά Παράλια …
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Η Ελλάδα χρειάζεται για πρωθυπουργό έναν Σύρο πρόσφυγα
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Με τα γκέμια του δειλινού, μεσόκοπες ώρες καλπάζουν
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Μάνος Χατζιδάκις: Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μια νέα σκλαβιά για την Ελλάδα…
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Οι πρώτες εκλογές του Δήμου Αθηναίων
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…20 Μαρτίου
Μαρτίου 20, 2016 By pitsiriki1 -
EKTAKTO! Προάγγελος εξελίξεων… Kρατούν ανοιχτό το τυπογραφείο όλο το Σαββατοkύριακο! (ΕΓΓΡΑΦΟ)
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Έγγραφο ΣΟΚ! «Βρείτε υπηκοότητα και ιθαγένεια στην Ελλάδα!»
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΤΟ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΤΩΡΑ-ΒΙΝΤΕΟ
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Κάτι που ενδιαφέρει τους μισούς Έλληνες.
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΚΤΑΚΤΟ! Οι Τούρκοι μετατρέπουν δεκαεννέα σκάφη του λιμενικού τους σε ταχύπλοα πολεμικά πλοία με προορισμό το Αιγαίο! (ΒΙΝΤΕΟ)
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Πιτσιρίκι, συνέχισε να γράφεις ακόμα κι όταν θα είσαι πλούσιος
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Να τον διώξουμε από υπουργό, να τον κάνουμε μοιρολογήτρα
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Γιατί η θρησκεία δεν απαγορεύει το σεξ τη Σαρακοστη
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Καμμένος: Οι Εβραίοι αποφασίζουν για… όλα.
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Απάντηση στους »Κεμάλ» τούτου του κόσμου..
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Την Κυριακή, όλη μέρα κουκλοθέατρο για μικρούς και μεγάλους στην Ακαδημία Πλάτωνος [εικόνες]
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Το χιουμοριστικό σκίτσο του Αρκά για τον Μουζάλα και το «Μακεδονία»
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Καράβια φέρνουν συνεχώς λαθρομετανάστες στον Πειραιά ολόκληρη η Ασία μετακομίζει στην Ελλάδα
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΝΕΟ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ: ΙΣΧΥΡΗ ΕΚΡΗΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ: Τέσσερις νεκροί και δεκάδες τραυματίες στην πλατεία Ταξίμ (ΦΩΤΟ & BINTEO)
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΠΡΟΣΟΧΗ, ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ: Έρχονται πάνω από 10.000 προσλήψεις – Ποιους αφορούν και πότε υποβάλλονται οι αιτήσεις
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
«Σοκ και δέος» σε φορολογουμένους και ασφαλισμένους
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
«Ψαλίδι» πάνω από 35% στα εφάπαξ χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΧΑΟΣ στον Πειραιά-Καράβια φέρνουν συνεχώς λαθρομετανάστες!
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΚΤΑΚΤΟ – Συντριβή αεροσκάφους: Πληροφορίες ότι ο πιλότος ήταν Κύπριος
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΕΣ… ΕΛΛΑΔΙΣΤΑΝ!
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Όλα πάνε καλά
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Eξώφυλλο-σοκ για Μέρκελ
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Ο «ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ» ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ! Ανακοινώθηκε από την Ε.Ε. και επίσημα να εφαρμόσει τη συμφωνία για το προσφυγικό
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ «ΚΟΥΡΕΜΑ» ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ! Δείτε το δίλλημα που έχει τεθεί από την ΕΚΤ – Προβλέπονται ουρές στα ΑΤΜ
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Νίκη της Ελλάδας: η Τουρκία μας επιτρέπει να εορτάζουμε την 25η Μαρτίου
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Γιώργος Κορος
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Ο Φίλιος Φιλιππίδης
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…19 Μαρτίου
Μαρτίου 19, 2016 By pitsiriki1 -
Να φτάσει παντού το βίντεο της Μάγδας Φύσσα
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Διαστάσεις εθνικής τραγωδίας παίρνει η συμφωνία: «Τούρκοι αξιωματικοί θα πάνε στα νησιά»
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Έχεις καταλάβει τι συμφωνήθηκε; Γιατί χαίρεσαι; Έρχονται 1,5 εκατ. και θα μείνουν Ελλάδα, τι δεν καταλαβαίνεις;
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
OXI στην ώρα του μαλάκα! Aύριο ανάβουμε ΟΛΑ τα φώτα στα σπίτια μας!
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΦΑΣΗ (ΒΟΜΒΑ) ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Κοροϊδία και ψέμμα από την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση για το ΝΑΤΟ στο Αιγαίο! (βιντεο)
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Δηλαδή από δευτέρα δεν θα έρχονται ..βάρκες;
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Οικογένεια Παύλου Φύσσα: Για την αποφυλάκιση του δολοφόνου Ρουπακιά
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1 -
Ποιος θα επενδύσει στην Ελλάδα, όταν δεν θέλουν να μείνουν σε αυτήν ούτε οι πρόσφυγες;
Μαρτίου 18, 2016 By pitsiriki1
-
Μελισσάνθη 1907 – 1990
Ελληνίδα ποιήτρια, από τις πιο αντιπροσωπευτικές φωνές της υπαρξιακής ποίησης στην Ελλάδα.
Η Ήβη Κούγια, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στις 7 Απριλίου 1907 στην Αθήνα. Σπούδασε γαλλικά στο Γαλλικό Ινστιτούτο με καθηγητή τον Οκτάβιο Μερλιέ, ο οποίος την ενθάρρυνε να ασχοληθεί με την ποίηση. Σπούδασε ακόμη, γερμανικά, αγγλικά, μουσική και μελέτησε φιλοσοφία.
Εργάστηκε ως δημοσιογράφος και καθηγήτρια γαλλικών, ενώ υπήρξε συνεργάτιδα του λογοτεχνικού προγράμματος του ΕΙΡ από το 1945 έως το 1955, από το οποίο παρουσίαζε ελληνική και ξένη ποίηση, δικές της εργασίες και θεατρικές διασκευές. Το 1932 παντρεύτηκε τον Ιωάννη Σκανδαλάκη, δικηγόρο, πολιτικό (βουλευτή του Λαϊκού Κόμματος) και συγγραφέα φιλοσοφικών δοκιμίων.
Στη λογοτεχνία εμφανίσθηκε το 1930 με την ποιητή συλλογή «Φωνές Εντόμου». Ακολούθησε τον επόμενο χρόνο η ποιητική συλλογή «Προφητείες», η οποία αποτέλεσε το λογοτεχνικό γεγονός της χρονιάς και την καθιέρωσε ως ποιήτρια. Σε μία συνέντευξή της στην Ελευθεροτυπία (31/12/1976) η Μελισσάνθη αποκάλυψε το πώς ξεκίνησε την ενασχόλησή της με την ποίηση:
Οι ερεθισμοί οι δικοί μου ξεκίνησαν από προβλήματα υπαρξιακά, από την οδυνηρή επαφή μου με τον κόσμο και όπως μου άρεσε η ποίηση βρήκαν διέξοδο σ” αυτήν. Οι συγκρούσεις με το περιβάλλον πρώτα πρώτα. Ένας νέος άνθρωπος σ” έναν κόσμο φτιαγμένο από τους άλλους, που του είναι αδύνατο να τον παραδεχτεί. Αρχίζει τότε μια πάλη που είτε είναι εξωτερική, στήθος με στήθος, είτε εσωτερική, να εξηγήσει και να παραδεχτεί το σκληρό παιχνίδι που παίζεται γύρω μου. Η δεύτερη αυτή πάλη γίνεται πιο σκληρή όταν αισθάνεσαι την αδυναμία σου να δράσεις εξωτερικά.
Η Μελισσάνθη τιμήθηκε με το Β” και το Α” Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1966 και 1976) και με το ποιητικό βραβείο του Ιδρύματος Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών (1976). Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό, Ρουμανία, Πολωνία, Γιουγκοσλαβία, Βουλγαρία και έχουν περιληφθεί σε συνολικά 26 ξένες ανθολογίες.
Ο θρησκευτικός και υπαρξιακός χαρακτήρας στάθηκαν από την αρχή τα κύρια γνωρίσματα του έργου της Μελισσάνθης, ενός έργου άνισου στο σύνολό του, τόσο από την άποψη της γραφής όσο και από την άποψη της ποιότητας, προ πάντων στις προ του 1950 ποιητικές της συλλογές. Ξεκίνησε να γράφει ποίηση στα πλαίσια της παραδοσιακής στιχουργικής και οδηγήθηκε σταδιακά προς τον ελεύθερο στίχο (από το 1945), επιλογή που οδήγησε και σε μια ανάλογη ανανέωση των θεματικών και γλωσσικών της επιλογών.
Η ποίησή της εκτιμάτο από μεγάλη μερίδα του λογοτεχνικού κόσμου της εποχής της. «Φαινόμενο που πραγματικά αγγίζει το θαύμα», την έχει αποκαλέσει ο ποιητής Μιλτιάδης Μαλακάσης. Ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Ιωάννης Γρυπάρης την παραλληλίζει με τον Γκαίτε, ενώ ο κριτικός της λογοτεχνίας Μάρκος Αυγέρης σημειώνει ότι η ποίησή της «και σαν αίσθηση και σαν ποίηση και στους τόνους και στην έκφραση είναι ολότελα μοντέρνα, βυθίζεται ολόκληρη μέσα στη σημερινή αισθαντικότητα και όπως αναζητά την πνευματική γεύση του κόσμου συναντά τους ίδιους πανάρχαιους δρόμους της πνευματικής ηδονής ενώνοντας “τα εγγύς και τα άπω”».
Η Ήβη Κούγια-Δασκαλάκη πέθανε στην Αθήνα στις 9 Νοεμβρίου 1990.
Εργογραφία
Ποίηση
- Φωνές εντόμου («Αντωνόπουλος», 1930)
- Προφητείες (1931)
- Η Φλεγόμενη βάτος(1935)
- Γυρισμός του Ασώτου (1936)
- Ωσαννά και Οραματισμός (« Αντωνόπουλος», 1939)
- Λυρική Εξομολόγηση (1945)
- Η εποχή του Ύπνου και της Αγρύπνιας (1950)
- Ανθρώπινο Σχήμα («Δίφρος», 1961)
- Το Φράγμα της Σιωπής («Δίφρος», 1965)
- Εκλογή (1965)
- Μικρή εκλογή 1930-1961 (1970)
- Εκλογή 1961-1965 (1970)
- Εκλογή 1961-1977 (1979)
- Τα Νέα Ποιήματα 1974-1982 («Πρόσπερος», 1982)
Δοκίμιο
- Νύξεις («Ρωντάς», 1985)
Παιδική λογοτεχνία
- Ο μικρός αδελφός (1960)
- Με τους αρχαίους θεούς («Ευρωεκδοτική», 1985)
Μεταφράσεις
- Πιέρ Γκαρνιέ: Εκλογή («Δίφρος»,1965)
- Έμιλυ Ντίκινσον: Ποιήματα («Η μικρή Εγνατία», 1980)
- Πολ Βαλερί: Χορός και Ψυχή («Διάττων», 1988)
Συγκεντρωτικές εκδόσεις
- Εκλογή. 1930-1950 (1965)
- Τα Ποιήματα της Μελισσάνθης 1930-1974 (« Οι εκδόσεις των Φίλων», 1975)
- Οδοιπορικό 1930-1984 («Καστανιώτης», 1986)
Είπε…
Για την ελληνική ποίηση…
Το γεγονός και μόνο ότι έχουμε στην κορυφή έναν-δύο παγκόσμια αναγνωρισμένους ποιητές σημαίνει ότι έχουμε ένα πολύ σημαντικό υπόστρωμα. Πιστεύω ότι η ελληνική ποίηση όχι μόνο στέκεται δίπλα στην ευρωπαϊκή αλλά και προπορεύεται σε ποιότητα, προβληματισμό και θεματικό πλούτο.
Για την σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με την ποίηση…
Από μια διαίσθηση, ίσως να βρει το καθαρό του βλέμμα που έχει χάσει στη σκληρή κερδοσκοπική κοινωνία που ζούμε, να δει τα πράγματα στην ιερότητα και στην αγνότητά τους. Πρέπει να καταλάβουμε ότι το «τερατώδες» της εποχής μας είναι γέννημα της χρησιμοθηρικής αντίληψης του κόσμου που είναι ταυτόσημη με το πνεύμα της στυγνής εκμετάλλευσης σ” όλα τα πεδία.«Και να λοιπόν, που σε μια εποχή πέρα για πέρα χρησιμοθηρική, ψυχρά ωφελιμιστική και απάνθρωπη, οι νέοι άνθρωποι του τόπου μας αρχίζουν ν” αποζητούν αυτό που φαίνεται λιγότερο χρήσιμο: την ποίηση και τον ποιητή! Μέσα σ” έναν κόσμο θωρακισμένο, οικοδομημένο πάνω στην υλική δύναμη , ο ποιητής -αυτός ο ανυπεράσπιστος άνθρωπος του πλανήτη- μαθαίνει ξαφνικά ότι τον χρειάζονται. Κι αυτό είναι πολύ πολύ συγκινητικό.
Για την σωτηρία του ανθρώπου…
Ο κόσμος επιζεί από την ισορροπία. Αν υπάρχει κάποια πάλη σήμερα μεταξύ καλού και κακού, φαίνεται ότι υπερισχύει το κακό. Πιστεύω όμως πως όπως σ” έναν άρρωστο οργανισμό δημιουργούνται αντίθετες δυνάμεις που τον βοηθάνε να επιζήσει, έτσι θα βρεθούνε δυνάμεις τέτοιες που δεν θ” αφήσουν τον κόσμο να καταστραφεί. Πιστεύω ότι από τον άνθρωπο πάλι θα “ρθει η σωτηρία. Η σωτηρία αυτή θα μπορούσε να “ρθει και τώρα αν σε μεγάλο ποσοστό οι άνθρωπο έπαυαν να συντηρούν το κακό…Αυτό το κακό που συμβαίνει στην καταναλωτική κοινωνία, η μανία που μας έχει πιάσει όλους ν” αποκτήσουμε πράγματα περιττά και άχρηστα. Αν το συνειδητοποιήσουμε αυτό, όπως το συνειδητοποίησαν κάποτε οι χίπις, που δεν έκαναν όμως μια πλήρη επανάσταση, θα μπορούσαν ν” αλλάξουν πολλά πράγματα.
Για την ποίησή της…
Μιλάω έμμεσα, με σύμβολα, αλληγορικά. Θα πρέπει ίσως να σας πω εγώ η ίδια ότι κάποιο ποίημά μου είναι εμπνευσμένο από την Κατοχή ή το Πολυτεχνείο για να το καταλάβετε. Βλέπω το δράμα το ανθρώπινο διαχρονικά. Δεν μ” ενδιαφέρει να κάνω δημαγωγία. Δεν μου αρέσουν οι αφορισμοί, το κάθε τι που δικαιώνεται σαν ποιητικός λόγος είναι δεκτό. Μιλάω για τη δική μου ποίηση. Δεν έχω κλειστεί σε κανέναν πύργο. Κλείνεται κανένας σ” έναν πύργο όταν έχει κλειστεί σε μια ιδεολογία. Αυτός μένει αμετακίνητος. Στο μόνο που μένω αμετακίνητη είναι η πίστη μου στον άνθρωπο. Δεν είναι μια ιδεολογία, είναι μια βαθιά πεποίθηση που βγαίνει υπαρξιακά από μέσα μου.
Για την Αθήνα…
Καμία ίσως πόλη του κόσμου δεν αντικατοπτρίζει την κόλαση του σημερινού κόσμου όσο η Αθήνα!
ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr