-
-
Γενοκτονία.
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Toν Απρίλιο δεν θα έχεις μαντήλι να κλάψεις και θα πέσεις!
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΙ οι αγρότες κόβουν τη χώρα σε κομμάτια – Κλείνουν λιμάνια και αεροδρόμια
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ…. έρχεται σε όσους εισπράττουν ενοίκια!
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Ντοκουμέντο: 6 μήνες πριν ο Πάνος Καμμένος έλεγε όχι στα Hot Spots από την Κω (βίντεο)
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Ένα μήνυμα προς τους δυνάστες μας.
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Θυσιάζει την Ελλάδα για να σώσει την Deutsche Bank!
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Αλέξη, γιατί σκοτώνεις τον λαό σου;
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Πάκη το ανάγνωσμα..
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Γραβάτες και σώβρακα…
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
O Ραβανός προαναγγέλει ηρωική έξοδο του ΣΥΡΙΖΑ από την κυβέρνηση
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Η απεργία απελευθερώνει
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Σαν σήμερα το 1991 συντρίβεται στο Όρος Όθρυς αεροσκάφος της ΠΑ με 63 θύματα
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ… 5 Φεβρουαρίου
Φεβρουαρίου 05, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΚΤΑΚΤΟ-AΠΕΣΥΡΑΝ «ασφαλιστικό» και φορολογικό!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
«Αγαπητέ» μου φασίστα. Θα φοράμε ότι μας καυλώσει και λογαριασμό δεν πρόκειται να σας δώσουμε
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Oι κρατικοδίαιτοι αντιεξουσιαστές έβγαλαν το μεροκάματο
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Ο ΣΥΡΙΖΑ εγκαθιδρύει κομμουνιστικό κράτος.
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Αναμένοντας να δούμε Πρετεντέρη, Τρέμη, Μπάμπη και Αρη, στις λαϊκές διαδηλώσεις τραγουδώντας την «Διεθνή» (2 Βίντεο)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Στο έλεος των τοκογλύφων οι δανειολήπτες – Καταργούν εμμέσως το Νόμο Κατσέλη
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Αυτά τα παλικάρια δεν λιποτάκτησαν, δεν έγιναν ριψάσπιδες…
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Άμα έχεις «αρχυδια»… Πούτιν προς Γερμανούς: «Δεν είμαι φίλος, είμαι ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ» (βίντεο)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Μένουμε Γιουροβίζιον
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΟΡΙΣΤΙΚΑ! Όλα όσα ακούγονται στην Αμερική για τον Αλέξη Τσίπρα – Ο ρόλος του ΔΝΤ
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Και ο Κουρουμπλή συμμετείχε στην απεργία – Δείτε τι έκανε ο υπουργός της Αριστεράς και Μη προόδου (φωτο)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Κωνσταντοπούλου: Η κοινωνία στο δρόμο, ο Αλέξης στη Μέρκελ και τα ΜΑΤ στη Βουλή
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Σε αυτό το σχολείο, το κουδούνι δεν χτυπάει ποτέ. Την πόρτα χτυπάει μόνο η Ελπίδα
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Στην ίδια τάξη
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Σόιμπλε: Οι Έλληνες πρέπει να μου στήσουν ανδριάντα αν η χώρα βγει από την κρίση
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
«Ξέχασαν» για το Νόμπελ τον παπα-Στρατή…
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Ποιο μαλακισμένη πεθαίνει.
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
«Έφυγε» η Καίτη Δρόσου
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
H BILD τελειώνει τον Τσίπρα με εκλογές-απόδραση
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
ΟΡΓΗ ΛΑΟΥ! ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ: “Μέχρι την Κυριακή θα κατεβούμε με τα ΤΡΑΚΤΕΡ στη ΒΟΥΛΗ και θα τους ΣΠΑΣΟΥΜΕ στο ΞΥΛΟ”! (βίντεο-makeleio.gr)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Αφού βγήκαν στους δρόμους οι του Ηρακλείου , είναι όλη η Ελλάδα στους δρόμους.
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
ΤΩΡΑ: Απίστευτη ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ αριστεριστών και επεισόδια στη Βουλή – Μέλη του ΑΝΤΑΡΣΥΑ πιάστηκαν στα χέρια με αγρότες!! Τους αποκάλεσαν…”ΦΑΣΙΣΤΕΣ”!!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ: Το μεγαλύτερο πανελλαδικό συλλαλητήριο της ιστορίας! (φωτο)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Ζωή Κωνσταντοπούλου: Ο Τσίπρας μας πρόδωσε, είχε πουλήσει την Ελλάδα από πριν [ΒΙΝΤΕΟ]
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Με… πορείες δεν γίνετε… ΤΙΠΟΤΑ. Χρειάζεται «φωτιά και τσεκούρι».
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Διόρισε τον γκόμενό της, ως επιστημονικό σύμβουλο χωρίς πτυχίο στο υπουργείο ναυτιλίας (ΦΩΤΟ ΦΕΚ)
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ, ΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ…
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
24ωρη απεργία: η απάτη των ξεπουλημένων εργατοπατέρων..
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Η γυναίκα του Μητσοτάκη και ο Παπασταύρου έκαναν μαζί δουλειές!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Καθολικό αποκλεισμό των δρόμων για 24 ώρες αποφάσισαν οι αγρότες – ΒΙΝΤΕΟ
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Ανασχηματισμός: Το τελευταίο χαρτί του Τσίπρα
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Είναι τρελοί ή επικίνδυνοι; Φορολογία 50% για εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Απίστευτο: Ο Τσακαλώτος απαιτεί από την τρόικα να βάλει φόρους 60%!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Oι θεσμοί ζήτησαν από τον Κατρούγκαλο να τους τραγουδήσει καραόκε στο Galaxy bar!
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1 -
Mας έστειλε στο Νομισματοκοπείο
Φεβρουαρίου 04, 2016 By pitsiriki1
-
Η Αφροδίτη της μεγαλοπρέπειας
Μαύρα, βαριά μαλλιά, απ’ αυτά που τραβούν το λαιμό μόλις αφήνονται λυτά. Ακόμα πιο μαύρα, νύχτες χωρίς φεγγάρι, τα μάτια με τις μεγάλες, στιλπνές βλεφαρίδες. Το τέλειο εκείνο, ελληνικό προφίλ των αγαλμάτων της αρχαιότητας που γέννησε κάθε αντίληψη για το κάλος, σαν κόρη, σαν Καρυάτιδα, σαν Αφροδίτη της μεγαλοπρέπειας. Προφίλ εξαγώγιμο στα πέρα πέρατα της σινεφίλ οικουμένης. Ενταση στο βλέμμα και στο σώμα. Η Ειρήνη Παππά! Η τελευταία σπουδαία…
Γεννήθηκε ως Ειρήνη Λελέκου, ή Ρηνούλα για τους δικούς της –αλλά ποτέ Ρένα- σε ένα μικρό ορεινό χωριό, στο Χιλιομόδι Κορινθίας. Και οι δυο γονείς της, δάσκαλοι, αποκτούν το τέταρτο κορίτσι τους. Είναι 3 Σεπτεμβρίου 1926. Πραξικοπήματα, συγκρούσεις, εμφύλιες πάντα διαμάχες, αναστολή του Συντάγματος, κλειστό κοινοβούλιο, ΕΟΝ και παιδιά σε μαύρες στολές να παρελαύνουν στρατιωτικά. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές υποχρεώνονται να εντάξουν τους μαθητές και γενικώς τους νέους στην ΕΟΝ για την «επωφελή διάθεσιν του ελευθέρου από της εργασίας χρόνου των νέων, προς προαγωγών της σωματικής και ψυχικής καταστάσεως αυτών, ανάπτυξιν του εθνικού φρονήματος και της πίστεως προς την θρησκείαν, δημιουργίαν πνεύματος συνεργασίας και κοινωνικής αλληλεγγύης…».Όχι, αυτοί οι δάσκαλοι. Όχι οι γονείς της Ειρήνης.
Είναι η μικρότερη! Την μεγαλώνουν με παραμύθια, αρχαίους μύθους και μια ελεύθερη από κανόνες της εποχής ζωή στην φύση. Όταν δεν είναι σκαρφαλωμένη στα δέντρα, ακούει από την γιαγιά της παραμύθια ή ζει σε έναν κόσμο φαντασίας που δημιουργεί η μάνα της. «Αγάπησα περισσότερο την μητέρα μου και λιγότερο τον πατέρα μου», λέει χρόνια πολλά αργότερα, στο αποκορύφωμα της δόξας και της φήμης, «στο κάτω κάτω ήταν άνδρας και εγώ γυναίκα και μας χώριζε μια άβυσσος. Εκείνος άνηκε στον σκοτεινό κόσμο των ανδρών. Δάσκαλος ο πατέρας μου και η μάνα μου και η θεία μου. Ήταν παραμυθάδες όλοι. Η γιαγιά μου ήξερε του κόσμου τα παραμύθια όπως και η μάνα μου που τα φανταζόταν και το σπίτι μας ήταν γεμάτο ανθρώπους να μιλάνε πολύ, συνεχώς, ακατάπαυστα. Να μιλάνε για βιβλία. Η μάνα ζωγράφιζε και μας έλεγε παραμύθια σε συνέχειες κάθε βράδυ. Αυτά τα σίριαλ στην τηλεόραση δεν είναι τίποτα μπροστά στην δική της μυθοπλασία σε συνέχειες. Υπήρχε γύρω μας, ένας αόρατος κόσμος και αυτός ήταν ο εντελώς πραγματικός. Και εγώ ζούσα σ’ αυτό το σύμπαν φαντασίας. Πίστευα πως τα καλύβια τα μεσάνυχτα ανοίγουν τις πόρτες τους και από μέσα βγαίνουν ορχήστρες, που παίζουν εξαίσιες μουσικές και πως οι κολοκύθες λιώνουν σιγά-σιγά τη νύχτα και στο τέλος γίνονται γυναίκες λαμπερές και πως στις τρύπες των μυρμηγκιών στα χωράφια, από μέσα έχει τεράστιες σκάλες και άμα τις κατέβεις φτάνεις στη ψυχή της γης, που είναι ο κόσμος όλο σοκολάτα, δρόμοι, λίμνες και σοκολατένια παλάτια».
Από τον πατέρα της έμαθε να διαβάζει με πάθος τους αρχαίους Έλληνες. Ο δάσκαλος πατέρας ήταν πραγματιστής και πίστευε πως από τους αρχαίους συγγραφείς μέχρι τον Γκαίτε ήταν η ουσία της γνώσης. «Από τον Γκαίτε και μετά όλοι οι άλλοι γράφουν τόμους μιας λέξης», έλεγε. Μεγάλωνε τα κορίτσια του, ελεύθερα στη φύση, να επικοινωνούν μαζί της και να σέβονται τους δικούς της νόμους. «Χίπηδες πάνω στα βουνά ήμασταν από παιδιά», λέει η Ειρήνη Παππά σε μια εκμυστήρευση της το 1974. «Δεν μας έφτανε ο καθαρός αέρας στο Χιλιομόδι, αλλά το καλοκαίρι μας έπαιρνε και ανεβαίναμε ψηλά στο βουνό, στο Μετόχι και ήμασταν, ένα δέντρο, ένα πηγάδι, ένα εκκλησάκι και εμείς, πάντα ελεύθερα». Ο δάσκαλος πατέρας, μεγαλώνει ανθρώπους και όχι γυναίκες, με πλήρη επίγνωση πως η κοινωνία τις θεωρεί πολίτες β’ κατηγόριας.
«Στον πατέρα μου έχω χρεώσει δυστυχίες μου πολλές αλλά και του χρωστάω πολλά. Με έκανε αυτό που είμαι. Με έμαθε να έχω πάντα αμφιβολίες και να ρωτάω το γιατί. Να ‘μαι και εγώ και οι αδελφές μου περήφανες γυναίκες. Όχι να είμαστε σκυμμένες και να κεντάμε μαξιλαράκια, αλλά να διαβάζουμε Αριστοτέλη! Και εκείνα τα παιδικά χρόνια όρισαν αυτό που είμαι και δεν έμαθα ποτέ να είμαι μεγάλη». Γυρνώντας και πάλι στα παιδικά χρόνια, το 1983, η φειδωλή σε προσωπικές εκμυστηρεύσεις γεγονότων, χιλοβραβευμένη ηθοποιός και διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης θα πει, πως «από τα 5 μου χώρισα με τον περιβάλλον. Διδάχθηκα την ασέβεια από τον πατέρα μου. Με έμαθε πως μια και μόνο αριστοκρατία υπάρχει, η αριστοκρατία του πνεύματος. Δεν υπάρχουν “κύριοι” και επίσημοι, αλλά άνθρωποι και πως ο σεβασμός με υποτιμάει, ενώ η αγάπη με εξυψώνει».
Με αυτές τις αρχές, την ελευθερία, τα βιβλία, την επαφή με την φύση η Ειρήνη θα αρχίσει από πολύ μικρή να γράφει ποιήματα και δικές της ιστορίες και να τις κάνει έργα για κούκλες που η ίδια έφτιαχνε από κουρέλια και ξυλαράκια. Όταν όμως στην εφηβεία της θα δηλώσει στην μητέρα της πως θέλει να γίνει ηθοποιός εκείνη θα την αντικρούσει λέγοντας: «Ναι, για να σε περάσουν ακόμα και τα γαϊδούρια». Στεναχωρήθηκε η Ειρήνη, αλλά της απάντησε «ας γίνει έτσι! Όσο γρηγορότερα, τόσο το καλύτερο». Αργότερα θα μετανιώσουν και οι δυο για τις κουβέντες τους.
Η οικογένεια Λελέκου, κάποτε, ζει στην Αθήνα. Οδός Ξενοκράτους. Η Ειρήνη είναι 12 χρονών και μέχρι εκείνη την ηλικία δεν έχει σκεφτεί να γίνει ηθοποιός. Στο διπλανό σπίτι, μια κοπελίτσα ίσαμε με 16 ετών, πηγαίνει στην δραματική σχολή του Ροντήρη και κάνει λίγη παρέα με την Ρηνούλα. Στις εφηβικές καμάρες και στις αστικές αυλές, η 16χρονη σπουδάστρια παίζει στη Ρηνούλα τον μονόλογο της Μαργαρίτας απ’ τον Φάουστ. «Δεν μου άρεσε καθόλου! Ήθελα σε όλα να βρω τα αίτια που την κάνουν να μιλάει έτσι, να σιωπά, να κλαίει. Γιατί; Ρωτούσα συνέχεια. Και γιατί κλαίει έτσι; Στο χωριό μου, δεν κλαίνε έτσι όπως εσύ, όταν πονάνε στα αλήθεια μέσα τους. Δεν με συγκινούσε! Εκείνη αντιδρούσε. Κόλλησα και εγώ ήθελα να της αποδείξω πως δεν κλαίνε έτσι. Αυτή ήταν η αφορμή να πάω στην Δραματική Σχολή του Εθνικού».
Γληνός, Παρασκευάς, Καρυντινός, Κατσέλης, Ροντήρης. Τα ιερά τέρατα το κλασικού θεάτρου είναι οι δάσκαλοι της. Και θα πρέπει να μάθει να ζει στην γιγάντια σκιά τους. Να παίζει όπως εκείνοι της μαθαίνουν και να είναι πειθαρχημένη και υπάκουη! Α! Όχι αυτή, όχι η Ειρήνη, που σκαρφάλωνε στα δέντρα στο Χιλιομόδι και έμαθε να βλέπει τον κόσμο από ψηλά! «Τσακωνόμουνα απ’ την αρχή», λέει, «έκανα μάχη να μην πω αυτό που θέλανε όλοι τους. Με το πες- πες, την Ηλέκτρα του Γρυπάρη, ήταν αδύνατον να μην την κάνουμε όπως ήθελε ο Ροντήρης. Ο ίδιος όταν την έκανε ήταν υπέροχος, βέβαια, αλλά το “θα το κάνεις έτσι, όπως θέλω εγώ” δεν το μπορούσα. Του έλεγα, “την Παξινού την σέβομαι, που το κάνει έτσι, αλλά εγώ θα ‘θελα να δοκιμάσω το αλλιώς”. Τελικά με άφησε στην ίδια τάξη».
Κατά την ίδια, τον τελευταίο της χρόνο στην Σχολή, την είδε ο Σακελλάριος να παίζει στον Μάκβεθ και της ζήτησε να βγει στην επιθεώρηση. Τεράστια αντίθεση και πράξη επαναστατική για ηθοποιό κλασσικής παιδείας. Η Ειρήνη είπε ναι. «Μου άρεσαν οι ηθοποιοί της επιθεώρησης, του μουσικού θεάτρου, γιατί ήταν πιο φυσικοί, κοντά σε αυτό που θεωρούσα καλό παίξιμο. Αυτούς του Εθνικού δεν μπορούσα. Ήταν ψεύτικοι. Καθόμουν, όμως, στο Εθνικό και μαχόμουν. Έλεγα “μήπως και από άγνοια κλείνω ένα παράθυρο;”. Βλέπετε, πιστεύω πάντα στις καλές προθέσεις και δύσκολα τις αμφισβητώ. Αν μου πει κάποιος, “έξω ο ουρανός είναι πράσινος και βγάζει ένα φεγγάρι κόκκινο”, θα βγω να το δω και αν όχι, πάντα θα ‘χω μέσα μου την έγνοια, μπας και ήταν αλήθεια ο ουρανός πράσινος και το φεγγάρι κόκκινο και εγώ το ‘χασα. Δεν με νοιάζει να χάσω αυτήν την εμπιστοσύνη στις καλές προθέσεις των άλλων.»
Ο Αλέκος Σακελλάριος στην αυτοβιογραφία του, πάντως, αναφέρει πως δεν την πρωτοείδε στην Σχολή της, αλλά να περπατά στο Σύνταγμα. Περιγράφει μια μελαχρινή καλλονή, ένα πανέμορφο πλάσμα με ένα απλό μακρύ φόρεμα, όλο πτυχώσεις, που κινιόταν με μεγαλοπρέπεια και συνάμα απλότητα. Σαν να ζωντάνεψε μια Καρυάτιδα λέει και της δίνει για πάντα αυτόν τον χαρακτηρισμό, που υιοθέτησαν οι σπουδαιότεροι δημιουργοί της οικουμένης και σύσσωμος ο τύπος και η ιστορία της υποκριτικής. Ο Σακελάριος την πήγε στον Φίνο για μια ταινία. Ο Φιλοποίμην Φίνος την χρησιμοποίησε τελικά, το 1948. «Χαμένοι άγγελοι». Αυτή είναι η πρώτη της ταινία και η αρχή του μύθου. Το 1951 ο Φρίξος Ηλιάδης, γυρνά μαζί της την «Νεκρή Πολιτεία» με τον Γιώργο Φούντα στον Μυστρά. Η ταινία συμμετέχει στο Φεστιβάλ Καννών και εκεί, με την πρώτη προβολή, ο κόσμος βρήκε μια πρωταγωνίστρια που σα να ‘χε έρθει από την αρχαϊκή πομπή των Παναθηναίων, να κουβαλούσε την δύναμη και την λιτότητα μιας Σπαρτιάτισσας κόρης, να ‘χε την αυστηρότητα και την μεγαλοπρέπεια μιας Ρωμαίας Εστιάδας, βάθος και πολυπλοκότητα Βυζαντινής πριγκίπισσας, μιας Ισπανίδας παθιασμένης δόνας, μιας Αργεντίνας όλο καθήκον αγωνίστριας… Η Ειρήνη Παπά σε εκείνη την σπάνια κόπια πια, είναι όλο βλέμμα βαθιά μυστηριώδες, εκφραστικό, σαγηνευτικό. Μια συγκέντρωση σε χαρακτηριστικά πανέμορφα που δεν μπορείς να της αντισταθείς. Ένα πλάσμα, που λες και έχει ζήσει πολλές σημαντικές ζωές και τις κουβαλάει σε ένα πρόσωπο φτιαγμένο από γλύπτη σπουδαίο της αρχαιότητας. Είναι 1952 και οι Κάννες ασχολούνται μόνο με την Παππά! Το παγκόσμιο σινεμά έχει ερωτευτεί ένα κορίτσι από το Χιλιομόδι Κορινθίας…
Τα υπόλοιπα πλέον γράφονται στην Ιστορία. Στέκεται 100 τουλάχιστον φορές απέναντι από την κάμερα σε διεθνείς παραγωγές, αριθμός ταινιών-ρεκόρ για ελληνίδα ηθοποιό. Γίνεται μια περιπλανώμενη θιασώτης των λέξεων και της εικόνας και κάνει ταινίες σε όλες τις ηπείρους. Στην Τσινετσιτά την λατρεύουν, το Χόλιγουντ την αποθεώνει, αλλά και στην Γιουγκοσλαβία, στο Λίβανο, στο Μαρόκο, στη Βραζιλία, στην Αυστραλία, στην Πορτογαλία, η Ειρήνη Παππά φτιάχνει ρόλους, ζωές, αρχετυπικές ερμηνείες, αξεπέραστες γυναίκες, ερωτεύσιμες, όλο σαγήνη ηρωίδες. Τζέιμς Κάγκνει, Μάρλον Μπράντο, Γρέγκορι Πεκ, Άντονι Κουίν, Ιβ Μοντάν στο σινεμά οι συμπρωταγωνιστές της και Μπρόντγουει, το 1967 με το έργο «Εκείνο το καλοκαίρι, εκείνο το φθινόπωρο» στο πλευρό του Γιον Βόιντ –ναι, ναι του πατέρα της Αντζελίνα Τζόλι.
Bella Greca πάντα για τους Ιταλούς, η σπουδαία Irene Pappas για το Χόλιγουντ, το Μπρόντγουει, τα αρχαία θέατρα όλου του κόσμου. Ελένη στις «Τρωάδες» και την Κλυταιμνήστρα στην «Ιφιγένεια» σε σκηνοθεσία του μεγάλου Έλληνα Μιχάλη Κακογιάννη. Σπουδαίοι σκηνοθέτες και δημιουργοί και φίλοι και έπαινοι μεγάλοι από τους σπουδαιότερους δημοσιογράφους του καιρού της αλλά και τον Φελίνι, την Κάθριν Χέμπορν, τον Μπράντο που έλεγαν πως «σπουδαιότερη ηθοποιός δεν υπάρχει». Και βραβεία και τιμές και διακρίσεις, περισσότερα από 24! Ανάμεσα τους, βραβεία καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς και ηχητικής επένδυσης στο Φεστιβάλ των Κανών το 1962, για την «Ήλεκτρα», Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου το 1969 για το «Ζ», του Κώστα Γαβρά , ο τίτλος της «Γυναίκας της Ευρώπης», το 2000, «Χρυσό Λέοντα» της Μπιεννάλε Θεάτρου Βενετίας, για μια «από τις γνωστότερες καλλιτέχνιδες, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η οποία, στην σταδιοδρομία της, που μετρά πέντε δεκαετίες, αναμετρήθηκε με σημαντικούς γυναικείους ρόλους του θεάτρου και του κινηματογράφου, πολλοί εκ των οποίων ανήκαν στην αρχαία τραγωδία.
Έγινε μια διεθνής εκπρόσωπος του μεσογειακού πολιτισμού, ενσαρκώνοντας πλήρως τη δύναμη της αρχαίας τραγωδίας. Μεγάλη τιμή της, θεώρησε η ίδια, το ότι ήταν ανάμεσα στους 260 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, που προσκάλεσε ο Πάπας Βενέδικτος στην Καπέλα Σιξτίνα του Βατικανού, για να τους ζητήσει «να μεταδώσουν με την τέχνη τους το μήνυμα του Θεού και να μη φοβούνται ότι η πίστη θα μπορούσε να μειώσει τον οίστρο και τη δημιουργικότητά τους». Έχει τιμηθεί ακόμη, με το Παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο, το 1995. Το 2008 βραβεύτηκε με το «Βραβείο Ρώμη» στο αρχαίο θέατρο της «Όστια Αντίκα». Είναι επίτιμη διδάκτωρ του Πανεπιστήμιου της Ρώμης.
Και η ίδια που όλους τους γνώρισε και έμαθε και ήταν μια κινητή ανθρώπινη βιβλιοθήκη, ποιους ομότεχνους της εκτιμά άραγε; «Μ’ αρέσει η Βανέσα Ρεντγρέιβ, ο Ντε Νίρο στις πρώτες του ταινίες, ο Μπραντο. Όχι, ο Νίκολσον, δεν μου αρέσει. Επαναλαμβάνεται. Το σινεμά σήμερα έγινε ανάλογο συμπεριφοράς και ο νατουραλισμός υπερίσχυσε του ρεαλισμού». Και της αρέσει μια άλλη σπουδαία γυναίκα Οδυσσέας, σαν την ίδια, η Μαρία Κάλλας –πως αλλιώς; «Σκεφτήκατε πόσο έχει δουλέψει η Μαρία Καλλας; Αν δεν ερευνήσεις, δεν μελετήσεις κάθε δυνατότητα και την παράδοση σαν παράδοση, αλλά ως μορφή, τότε είναι νεκρή η τέχνη. Όμως η Κάλλας σέρνει μια βοή, μια φωνή γεμάτη λεπτομέρειες που με ανατριχιάζει. Καλή φωνή έχουν και άλλες, αλλά ψυχή σαν της Κάλλας;».
Λοιπόν; Πολλές οι τιμές, πολλή η αναγνώριση, για εκείνο το κορίτσι που ήθελε να γίνει ηθοποιός για να μάθει μια άλλη πως κλαίνε οι άνθρωποι, όταν πονούν στα αλήθεια, από μέσα τους. Για μια γυναίκα που χόρτασε η ψυχή της ταξίδια, εικόνες, ρόλους, σπουδαίους ανθρώπους, βιβλία, λέξεις, ιδέες, σκέψεις μεγάλων διανοητών και έρωτες. Όχι, η Ειρήνη Παππά δεν μίλαγε για αυτούς, ούτε άφηνε περιθώρια να την ρωτήσουν. Στα 18 της έκανε τον έναν και μοναδικό γάμο της ζωής με τον συγγραφέα ‘Αλκη Παππά. Χώρισαν σχετικά σύντομα. Κράτησε ωστόσο το επίθετό του και με αυτό έκανε διεθνή καριέρα. Λένε οι φήμες πως σημάδεψε τον Μάρλον Μπράντο, τον Αντονι Κουίν και καμπόσους από τους συμπρωταγωνιστές της, ενώ είναι δεδομένο πως ο βαθύπλουτος Αγά Χαν, σύζυγος για ένα φεγγάρι της θρυλικής Ρίτας Χειγουορθ, ήταν τρελός και παλαβός για εκείνη. Ο τελευταίος έρωτας, που παραδέχτηκε, ήταν στην Ιταλία με έναν νεότερο της άνδρα. Το 2002, σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, στην Άννα Παναγιωταρέα λέει: «Γιατί είναι κακό να ερωτευτείς έναν νέο άντρα; Νιώθω υπέροχα, να τον έχω αγκαλιασμένο από την μέση, καθισμένη στο πίσω μέρος της μηχανής του και να γυρνάμε με ταχύτητα, σ’ όλους τους δρόμους της Ρώμης».
Παιδιά δεν έκανε, γιατί ένιωθε η ίδια πάντα παιδί. Κάπνιζε. Έβγαινε πολύ. Σε κάθε μεγάλη πρωτεύουσα, ένα στέκι, άλλοι φίλοι, πολλοί φίλοι. Δεν πρόλαβε ποτέ της να πλήξει ή να νιώσει την πολυτέλεια της αδράνειας. Ελλάδα, Αμερική, Ιταλία, Πορτογαλία. «… μπορώ μόνο να πω ότι η Αθήνα θα είναι πάντα η μητέρα μου, αλλά η Ρώμη, παράλληλα, είναι δεύτερη μητέρα μου, από ξεκάθαρη επιλογή μου», είπε κάποτε για τις πόλεις που την σημάδεψαν και για την έννοια της πατρίδας.
Κάποτε με τον Αγγελή Παπαθανασιου, θα μπει επικεφαλής άλλης μιας πρωτοπορίας. Ηχογραφεί για τον τελευταίο δίσκο του μουσικού συγκροτήματος «Aphrodite’s Child» που είχε φτιάξει μαζί με τον Ντέμη Ρούσσο, μουσικά θέματα βασισμένα στην Αποκάλυψη του Ιωάννη και γόητρα με σπαρακτική ερμηνεία δημοτικά τραγούδια, τις περιβόητες «ΩΔΕΣ».
Πόσοι τίτλοι έργων, ονόματα, πόλεις, στιγμές, στιγμές σπουδαίων ηρώων! Πόσες ζωές χώρεσαν σ’ αυτή τη μια της Ειρήνης Παπά, που δεν φτάνουν οι σελίδες να χωρέσουν! Ήλεκτρα ναι, Ελένη σίγουρα και Αντιγόνη για μια τιμή και καθήκον! Αλλά πάνω απ’ όλα μια γυναίκα Οδυσσέας, που περιπλανήθηκε, ξεχάστηκε σε άλλους κόσμους, γεύτηκε καρπούς αγνώστους, δεν λησμόνησε, πέρασε πανηγύρια σε αγκαλιές, συνομίλησε με τους σπουδαίους του καιρού της και κάποτε γύρισε…
Ένα σπίτι κάτω απ την Ακρόπολη, να την κοιτάζει, κάθε βράδυ πριν κοιμηθεί και κάθε πρωί όταν ξύπνια. Εκεί κάπου στέκονται αιώνιες, οι άλλες φιλενάδες της, οι όμοιες της, οι μαρμάρινες Καρυάτιδες. Πιστεύει στον Θεό. Κάνει βόλτες στην Πλάκα. Πάντα της κάπνιζε. Και ας έλεγε πως «δεν αγαπώ την αστική ζωή και δεν μου αρέσει να παίζω με ένα τσιγάρο και να πίνω καφέ για να δείξω εκνευρισμό και αγωνία». Αυτή που ήταν μόνιμα σε έναν δρόμο, σε ένα ταξίδι, σε κάποιο πάρτι, που πίστευε τι της έλεγαν οι άνθρωποι και δεν αφήνονταν να την χαλάσει η υποψία, που εμπιστευόταν το τυχαίο, η γυναίκα Οδυσσέας γύρισε στην Ιθάκη της, σε αυτήν την αρχαία γειτονιά. Το αγοροκόριτσο, που δεν χαμογελά εύκολα, η δωρική, αυστηρή ντίβα, η ευγενής και λεβέντισσα Ελληνίδα, η πάντα παγανίστρια με ένα κομμάτι της στον χρόνο, έναν εαυτό της, για πάντα σκαρφαλωμένη σε ένα δέντρο στο Χιλιομόδι, δίπλα από ένα πηγάδι και μια εκκλησία, ξεκουράζεται από μια ζωή ευλογημένη, από αυτές που ούτε τολμήσαμε να ονειρευτούμε, οι άλλοι, οι υπόλοιποι, οι κοινοί! Γιατί οι θεοί, πάντα βασανίζουν τους άνθρωπους και έφτιαξαν μια Καρυάτιδα που για καπρίτσιο, την ζωντάνεψαν και την άφησαν στον κόσμο μας, για να την θαυμάσουμε και να αισθανθούμε πόσο απλοί, πόσο χωμάτινοι, είμαστε εμείς οι θνητοί… Και τώρα κάπου στους θρόνους τους, θα γελάνε που “μας την έφεραν” ρίχνοντας μια ισόθεη τους, ανάμεσα μας…
*Η ιστορία ζωής της Ειρήνης Παππά έχει δημοσιευτεί ξανά και βασίζεται σε στοιχεία, δημοσιεύματα, συνεντεύξεις, μας παραχώρησε -μαζί με την πολύτιμη του καθοδήγηση- από το αρχείο του ο κ. Λευτέρης Λαμπράκης.