-
-
ΕΝΝΕΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΤΟΥΡΚΟΙ ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΕΙΣΒΑΛΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΒΙΖΑΣ
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
Είδηση σεισμός! Τούρκοι αξιωματούχοι στα ελληνικά νησιά…
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
Αλεξάντερ Φλέμινγκ
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
Κορνήλιος Καστοριάδης
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
Σοφία Βέμπο
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…11 Μαρτίου
Μαρτίου 11, 2016 By pitsiriki1 -
H πολιτική παρτούζα στα φόρτε της.
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Ντρέπομαι που συμμετέχω σ’ αυτό το εμετικό εξώφυλλο
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Η προσφυγιά δεν είναι πάρτι μασκέ, μασκαράδες
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Σε πορεία θανάτου
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Είμαι και εγώ πρόσφυγας
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Κάτω τα χέρια σας, ναζιστές!
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ! «Βόλεψαν» και την αδελφή του Καρανίκα σε κρατική θέση
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Πάνω από 250.000 παιδιά επιβιώνουν με γρασίδι και ζωοτροφές στη Συρία [ΒΙΝΤΕΟ]
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ… Στην Απομόνωση η Μέρκελ… Όλο και πιο Απόμακρη την Ίδια Ώρα που τα Μέλη της ΕΕ Κλείνουν τα Σύνορα
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Αποκαλυπτικό: Η «Λεπτομέρεια» Στη Συμφωνία Τουρκίας – ΕΕ Που Συντρίβει Την Ελλάδα
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Κλειστά και επίσημα τα σύνορα – Ο Τσίπρας κοροϊδεύει Έλληνες και πρόσφυγες
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Ευρώπη ερχόμαστε! (Eurovision 2016)
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΤΣΟΜΥΤΗΣ
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Σοκ: Πρώην δημοσιογράφος του ANT1 απειλεί ν΄αυτοκτονήσει
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Κοινοποιήστε…
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Hotspot το Salon de Bricolage!
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Δικαίωση για τον Θόδωρο Τσουκάτο η απαλλαγή Χριστοφοράκου
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Η Ελλάδα είναι έτοιμη να χρεοκοπήσει!
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Γιατί και πότε έγινε »Θρύλος» ο Ολυμπιακός
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
ΖΗΤΗΜΑ ΧΡΟΝΟΥ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Την έχουν κάνει λάστιχο!..
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Η Μαρία Φαραντούρη τραγουδά «Τα πατώματα» του Μπρεχτ [Ακούστε το]
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Δύο πλουσιόπαιδα κατακρεούργησαν έναν 23χρονο για να δουν πως είναι να σκοτώνεις!
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Όσο υπάρχουν άνθρωποι
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Το να λες τους άλλους ηλίθιους δεν σε κάνει έξυπνο
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Το ύψωμα 731…εδώ είναι Ελλάδα ..ακούει κανείς?
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Συμβαίνει τώρα…Χίος: Πάνω από 3.000 μετανάστες στο νησί, έκτακτη επικοινωνία Βουρνού – Δρίτσα
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Πριν πανηγυρίσεις, καλό είναι να σκέφτεσαι πρώτα
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Γιώργος Μπάτης
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Γιώργος Ζαμπέτας
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Βασίλης Αυλωνίτης
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…10 Μαρτίου
Μαρτίου 10, 2016 By pitsiriki1 -
Ένα μισό ερωτηματικό, ένα αγνώριστο ερωτηματικό, ένα τίποτα.
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
Στέλνουν δεκάδες τηλεοπτικά συνεργεία σε Ειδομένη και Καστελλόριζο!
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ… «ΒΡΩΜΙΚΟ ΠΑΖΑΡΙ»… «Οι Θάνατοι των Προσφύγων στο ΑΙΓΑΙΟ δεν είναι Ατυχήματα… Τους Σκοτώνει η Τουρκική Κυβέρνηση»
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΚΤΑΚΤΟ! Ανακοίνωση της αστυνομίας! Να μην κυκλοφορούν οι γυναίκες λόγω μεταναστών…
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
“Υψωμα Ελλάδα
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΟΤΙ ΕΒΓΑΛΕ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΕΝΕΚΑ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ «ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ»;;;
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΚΤΑΚΤΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΑΣ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ | ΠΡΟΣΟΧΗ ΠΟΛΥ ΕΠΕΙΓΟΝ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΕΞΩΦΡΕΝΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣΚ: Απόφαση των 28 Ευρωπαίων ηγετών το κλείσιμο των συνόρων – Δίνει συγχαρητήρια για τους προσφυγικούς φράκτες !
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
ΓΙΑΤΙ ΑΛΕΞΗ; Ούτε ένα τριαντάφυλλο στη μνήμη του Χρυσοστόμου Σμύρνης
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1 -
Κουφάλες την γλυτώσετε την χρεοκοπία πάλι!!
Μαρτίου 09, 2016 By pitsiriki1
-
Σαν σήμερα το 1869 εκτελείται το πρώτο δρομολόγιο του ατμοκίνητου σιδηρόδρομου Αθήνας-Πειραιά
Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά – Κηφισιάς, γνωστός ως «Ηλεκτρικός», μετράει σχεδόν ενάμισι αιώνα ζωής. Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος συνέδεσε το 1869 την Αθήνα με τον Πειραιά, που μέχρι τότε οι άμαξες και τα παμφορεία ήταν το μόνο μέσο συγκοινωνίας μεταξύ τους.
Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του τέθηκε από τον Φρειδερίκο Φεράλδη το 1835, ένα χρόνο αφότου η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, αλλά απορρίφθηκε από την τότε κυβέρνηση. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1843, ο Αλέξανδρος Ραγκαβής επαναλαμβάνει δημόσια την πρόταση, αλλά και πάλι δεν υπήρξε ανταπόκριση.
Το 1855 ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών, Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, καταθέτει το πρώτο νομοσχέδιο για την ίδρυση σιδηροδρόμου Αθήνας – Πειραιά. Είναι ο Νόμος ΤΖ «περί συστάσεως σιδηροδρόμου Απ” Αθηνών εις Πειραιά», ο οποίος δίνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης στην εταιρία που θ” αναλάμβανε το έργο για 55 χρόνια. Το 1857 το δικαίωμα αυτό αυξάνεται σε 75 χρόνια.
Έπειτα από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου, το 1867 κατακυρώνεται στον άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος το Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο. Ένα χρόνο μετά, το 1868, ο Πίκερινγκ μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρία του «Απ” Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» – Σ.Α.Π. Α.Ε.
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 η εταιρία έχει τελειώσει το έργο και γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής. Τα επίσημα εγκαίνια γίνονται μέσα σε ατμόσφαιρα γενικής χαράς, στις 27 Φεβρουαρίου 1869, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες και άλλους επισήμους. Επιτέλους, το όνειρο γίνεται πραγματικότητα. Η ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά περίπου σε 19 λεπτά. Οι δύο πόλεις, Αθήνα και Πειραιάς, έχουν πλέον συνδεθεί με σιδερένιες γραμμές.
Τα σχόλια του τύπου της εποχής πολλά και καλά. Στις 3 Μαρτίου του 1869 ο «Αιών» γράφει: «Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ” ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ” όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».
Από το πρώτο επίσημο δρομολόγιο, το 1869, έως τις 16 Σεπτεμβρίου του 1904 οπότε πραγματοποιήθηκε η ηλεκτροδότηση του σιδηροδρόμου, μεσολάβησαν η στρώση διπλής γραμμής και η έναρξη κατασκευής σήραγγας το 1889 από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια (Λυκούργου και Αθηνάς), όπου δημιουργήθηκε και ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας, ο οποίος εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου του 1895.
Η υπόγεια σήραγγα και η ηλεκτροδότηση προκάλεσε πάλι πολλά και ποικίλα σχόλια του Τύπου της εποχής. Αξίζει να αναφερθούν μερικά που καταδεικνύουν την αντίδραση του κόσμου της εποχής εκείνης σε κάθε καινοτομία. «Τι να σου πω, αδελφέ, λέγει κάποιος εκ των προσκεκλημένων. Νομίζω ότι πρόκειται να μας κλείσουν «κατά βαρβάρων» με τον Υπόγειον. Και κύψας εις το αυτί του πλησίον του ισταμένου ηρώτησε σοβαρώς:
- Έκαμες την διαθήκην σου;
- Όχι.
- Εξωμολογήθης τουλάχιστον;
- Ούτε.
- Εγώ δεν είχα το θάρρος να έλθω απροετοίμαστος. Αυτή η σήραγξ μου φαίνεται σαν καρμανιόλα.»
Σε άλλο δημοσίευμα, στις 18 Σεπτεμβρίου του 1904, ο χρονογράφος των «Καιρών» με το ψευδώνυμο «Φαληριώτης», γράφει για τον ηλεκτρικό, πλέον, σιδηρόδρομο:
- Ένα δια το Φάληρον πρώτης.
- Μετ” επιστροφής;
- Απλούν, απλούν. Δεν μπορώ να είμαι βέβαιος αν θα φθάσω ζωντανός…
Το 1926 οι ΣΑΠ (Σιδηρόδρομοι Αττικής) που εκμεταλλεύονται το «Θηρίο» της Κηφισιάς, δηλαδή τη Γραμμή από Πλατεία Αττικής μέχρι Κηφισιά, με διακλάδωση από Ν. Ηράκλειο μέχρι Λαύριο, και οι «Τροχιόδρομοι Αθηνών – Πειραιώς» που εκμεταλλεύονται τα Τραμ, συνεργάζονται με τον αγγλικό όμιλο «Πάουερ». Από τη συνεργασία αυτή προκύπτουν δύο Εταιρίες: Η «Ηλεκτρική Εταιρία Μεταφορών» (ΗΕΜ) που αναλαμβάνει την εκμετάλλευση των Τραμ και της Γραμμής της Κηφισιάς και οι «Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι» (ΕΗΣ).
Οι ΕΗΣ αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις της πρώην ΣΑΠ και ταυτόχρονα τη δέσμευση να βελτιώσουν την υπάρχουσα γραμμή και να επεκτείνουν την υπόγεια σήραγγα ως το σταθμό «Αττική» με διπλή γραμμή για να ενωθεί ο Ηλεκτρικός με την Κηφισιά, με υπόγειο σταθμό κάτω από την «Ομόνοια». Τα έργα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928 και στις 21 Ιουλίου του 1930 εγκαινιάζεται από τον Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός «Ομόνοια». Αργότερα, το 1948 και το 1949 εγκαινιάζονται αντίστοιχα οι σταθμοί «Βικτώρια» και «Αττική».
Το 1937 η ΗΕΜ αναλαμβάνει την Ηλεκτροκίνηση του σιδηροδρόμου Κηφισιάς και το 1938 καταργεί το Θηρίο για την πραγματοποίηση του έργου. Τα έργα, όμως, λόγω της κρίσιμης περιόδου, δεν ολοκληρώνονται και φτάνουμε έτσι στο 1950, οπότε παραχωρείται από την ΗΕΜ στην ΕΗΣ η ολοκλήρωση του έργου Ηλεκτροκίνησης και η εκμετάλλευση του σιδηροδρόμου Αθηνών – Κηφισιάς. Οι ΕΗΣ συνεχίζουν τα έργα που καταλήγουν σταδιακά το 1957 με τη λειτουργία του σταθμού της Κηφισιάς. Έτσι, η συγκοινωνία από Πειραιά μέχρι Κηφισιά με τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο είναι πλέον πραγματικότητα.
Την 1 Ιανουαρίου του 1976 οι ΕΗΣ περιέρχονται στο Ελληνικό Δημόσιο και μετονομάζονται σε ΗΣΑΠ. Α.Ε. (Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών – Πειραιώς).
Σε όλη αυτή τη διαδρομή του, από το 1869 έως σήμερα, ο σιδηρόδρομος έζησε στιγμές μεγαλείου και συμφορές. Μετέφερε βασιλείς, υψηλούς επισκέπτες, έδωσε το παρών στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, μετέφερε στρατιώτες του πολέμου 1912 – 1913. Βομβαρδίστηκε και επέζησε, πραγματοποιώντας εκατομμύρια δρομολόγια, που εξυπηρέτησαν δισεκατομμύρια επιβάτες.
Πηγή: sansimera.gr